Emirates använder 3D printing för tillverkning av flygplansdelar

Emirates använder den senaste tekniken inom 3D-utskrifter för att tillverka delar till sina flygplanskabiner. Emirates har i synnerhet använt så kallad Selective Laser Sintering (SLS) som är en ny innovativ 3D-utskriftsteknik för att tillverka höljen för videomonitorer.

En av de stora fördelarna med att använda SLS-teknik är viktminskningen av tryckta komponenter i kombination med optimering av styrkan hos de tillverkade delarna. Höljen för videomonitorer som är 3D-printade med SLS-teknik kan väga mellan 9 till 13 procent mindre än delar som tillverkas på traditionellt sätt eller genom FDM-teknik (Fusion Deposition Modelling). Det här har potential att leda till betydande minskningar av bränsleutsläpp och kostnader, när de blir en del av hela Emirates flotta.

För mer information om Emirates utveckling ad 3D-utskrifter, vänligen klicka här.

Kevin Bell, Spotlight PR. Telefon: 0736526173, E-mail: kevin.bell@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 156 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 266 wide body-maskiner från Airbus och Boeing, inklusive 100 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 206 nya flygplan, till ett värde av mer än 83 miljarder dollar. För mer information besök www.emirates.se