Emirates beställer 36 stycken Airbus A380

Emirates lägger en order värd 16 miljarder US dollar på 36 stycken Airbus A380. Det handlar om 20 flygplan, med en option på ytterligare 16 stycken. De nya flygplanen ska levereras 2020 och framåt.

Emirates har idag 101 Airbus A380-flygplan i sin flotta och en nuvarande order på 41 nya flygplan. I och med flygbolagets nya order på 36 nya Airbus A380 kommer Emirates ha en flygplansflotta med 178 Airbus A380 värda 60 miljarder US dollar.

̶  Några av de nya flygplanen vi har beställt kommer att ersätta de nuvarande i vår flotta. Ordern vi nu har lagt kommer att stabilisera A380-produktionen och vi kommer att samarbeta tätt ihop för att utveckla flygplanen och upplevelsen ombord. Tekniken och ytan ombord kommer att ge oss utrymme att göra något annorlunda med inredningen i de nya flygplanen, säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, VD, Emirates Airline and Group.

Under 2017 fick Emirates nio nya Airbus A380-flygplan till sin flotta. Flygbolaget är idag den största Airbus A380-operatören i världen, med 101 stycken A380-flygplan i bruk.

För mer information om Emirates nya stororder av Airbus A380s, vänligen klicka här.

Max Hansen, Spotlight PR. Telefon: 0720367004, E-mail: max.hansen@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 157 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 269 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 101 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 243 nya flygplan, till ett värde av mer än 95 miljarder US dollar.