Emirates landar i Oslo

Emirates, ett av världens snabbast växande flygbolag, öppnar i dag sin nya passagerarlinje mellan Dubai och Oslo och expanderar därmed sin skandinaviska närvaro. Emirates är det första internationella flygbolaget som erbjuder Första klass på dagliga flyg till Oslo. På jungfruflygningen fanns en delegation av norska affärsmän tillsammans med representanter från Emirates huvudkontor. De välkomnades av Avinors CEO Dag Falk-Petersen.

- Vår nya flyglinje till Oslo från flygnavet i Dubai kommer att spela en viktig roll för att utveckla nya möjligheter för norsk industri. Norges växande industri inom olja, gas och fisk liksom våra expansiva marina och telekomsektorer, kommer alla att kunna dra nytta av Emirates nya flyglinje. Den öppnar upp nya ekonomiska möjligheter med över 49 destinationer till Fjärran Östern, Australasien, Västra Asien, Indiska Oceanen och Mellanöstern.

- Kunderna kommer också få möjligheten att flyga vårt flaggskepp A380, som idag ansluter till 14 destinationer. Dessutom kommer flygresenärerna att upptäcka världsstaden Dubai med attraktioner i högsta klass via den nya direktlinjen, säger Thierry Antinori, Executive Vice President på Emirates.

- Vi är glada för att Emirates nu lanserar ett direktflyg mellan Oslo och Dubai. Samarbetet med ett ledande globalt flygbolag som Emirates är av stor betydelse för oss på Oslo Airport. Den nya direktlinjen med Emirates underlättar för fler att resa till Asien och Australien med endast ett stopp. Det innebär även snabbare anslutningar till destinationer som Sydney, Brisbane och Adelaide, säger Dag Falk-Petersen, CEO på Avinor.

Stödjer norsk export
Handeln mellan Förenade Arabemiraten och Norge värderas idag till 245 miljoner euro. Den nya flyglinjen förväntas stärka de ekonomiska banden ytterligare mellan de två länderna. Det finns nästan 70 norska företag som verkar i Förenade Arabemiraten, framförallt rederier, olja- och gasindustrier. Flera av de norska företagen som är baserade i Dubai, har staden som ett nav för deras verksamhet i Mellanöstern, Afrika och Asien. Välkända företag som Jotun har en aktiv roll i Dubais byggindustri, främst som leverantör av utomhusfärg till världens högsta byggnad Burj Khalifa.

Emirates SkyCargo
Över 100 000 ton färsk norsk lax flygs till destinationer runt om i världen varje år. Via Emirates dagliga avgång med passagerarflyg från Oslo kommer färsk lax att transporteras i Boeing 777-300ER-planets lastutrymme till Dubai och Kuala Lumpur. Levande kungskrabbor kommer att transporteras till Incheon, medan läkemedel och elektronik flygs till andra destinationer i Emirates globala nätverk.

Emirates har sedan tidigare haft en tydlig närvaro på den norska marknaden genom deras flygtransporter av lax från Norge till andra destinationer som Emirates trafikerar, som Köpenhamn, Stockholm, Hamburg, Düsseldorf och Amsterdam.

Flygfrakt har en viktig roll i många globala branschers leverantörskedjor. Emirates SkyCargo räknar med att den nya flyglinjen med 23 ton lastkapacitet per flygning, kommer att förenkla transporter av till exempel färsk lax och reservdelar till fartyg. Den dagliga avgången är särskilt viktig för företag som är beroende av snabba leveranser av varor.

Denna vecka kommer Emirates att expandera ytterligare i Europa då de öppnar flyglinjer till Bryssel 5 september och senare i höst en ny flyglinje till Budapest den 27 oktober.

Bild 1: Emirates Boeing 777-300ER anländer i Oslo

Bild 2: Thierry Antinori EVP och Chief Commercial Officer Emirates och Dag Falk-Petersen VD för Avinor Oslo Airport.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, e-mail: elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 50 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar