Emirates lanserar Vintage Collection med flygbolagets finaste viner

-      Lagrats i över 15 år i Emirates vinkällare i Bourgogne

Nu lanseras Emirates Vintage Collection, ett urval fina viner från flygbolagets vinkällare i Bourgogne i Frankrike, vilka lagrats i över 15 år. De fyra vinerna som ingår i årets upplaga är Château Cheval Blanc 2004, Château Haut Brion 2004, Château Mouton Rothschild 2001 och Château Margaux 1998.

Sedan 2006 har Emirates handlat viner för långsiktig lagring varav många har inhandlats ”en Primeur” eller medan de fortfarande fatlagras i tunnor. Emirates Vintage Collection är det mest prestigefulla urvalet av de här vinerna. Flygbolaget har lyckats producera stora mängder tack vare sitt unika förfarande vad gäller att köpa vin och byggt relationer med några av världens mest prestigefulla vingårdar. Det gör att Emirates kan handplocka och säkerställa att de mest exklusiva och sällsynta vinerna kan erbjudas till kunderna.

– Vi gick direkt till vinmakarna och handplockade de här årgångsvinerna och lagrade dem därefter i upp till 15 år i Bourgogne innan vi bestämde oss för att de var redo att serveras. Det har krävt en hel del tålamod, investeringar och långsiktig planering. Vårt mål har alltid varit att överraska och göra våra kunder glada och med det här urvalet viner får de något verkligt speciellt, säger Joost Heymeijer, Senior Vice President, Inflight Catering, Emirates.

Emirates Vintage Collection lanserades ombord i förra veckan på ett speciellt flyg till Paris där Château Cheval Blanc 2004 serverades. Arnaud de Laforcade, kommersiell direktör för vingården, överraskade passagerarna med en vinkurs i loungen ombord på Emirates A380. Den speciella provsmakningen gav passagerarna möjligheten att njuta av Château Cheval Blanc 2004 och 2006.

Särskilda rätter har också komponerats fram för att paras ihop med varje vin från Emirates Vintage Collection. Flygbolagets kulinariska team har arbetat med sina inhemska sommeliers för att utveckla rätter som bäst skulle komplettera vinerna och erbjuda en bra matupplevelse ombord.

På grund av begränsad tillgång kommer de fyra exklusiva vinerna endast att serveras i första klass under en begränsad period på utvalda sträckor i Europa, Amerika, Asien och Australien. Bara i fjol köpte flygbolaget vin och champagne för 56 miljoner dollar i Frankrike. Sedan 2006 har flygbolaget investerat 780 miljoner dollar i vin från hela världen för att ge sina passagerare en oöverträffad kulinarisk upplevelse ombord. Idag har flygbolaget ett erbjudande med över 80 finviner och champagner som dagligen serveras ombord.

Under de närmaste åren kommer fler viner att läggas till Emirates Vintage Collection men först när de har nått optimal mognad. Emirates källare huserar för närvarande 4,7 miljoner flaskor vin – varav några endast kommer att serveras under år 2027.

För mer information, vänligen se här.

Max Hansen, Spotlight PR. Telefon: 0720367004, E-mail: max.hansen@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2018 utnämndes Emirates till bästa interkontinentala flygbolag på Grand Travel Awards. Emirates flyger till 159 destinationer i 85 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 269 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 102 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 262 nya flygplan, till ett värde av mer än 103 miljarder US dollar.