Emirates lyfter kampen mot illegal djurhandel

Den här veckan lyfter två av Emirates enorma A380 med gigantiskt stora djurdekaler på båda sidorna av planen. Budskapet är att Emirates stödjer United for Wildlife, ett globalt samarbete som förenar välgörenhetsorganisationer i kampen mot illegal handel av vilda djur. Emirates engagerar sig på flera sätt, dels genom personalutbildningar om illegal djurhandel och dels genom förbudet att transportera djurtroféer.

Det är en vacker och gigantiskt stor dekal över hela planet med några av världens vilda djur som hotas av tjuvjakt och illegal handel. Dekalen på första planet har bilder av sex utrotningshotade arter, medan det andra planet kommer att ha en dekal med noshörningar och elefanter. Bilderna och budskapet täcker hela sidan, undersidan och vingarna på flygplanen.

Syftet med dekalerna är att uppmärksamma den illegala djurhandeln och kommunicera behovet av akuta åtgärder.

Mr. William Hague, ordförande för United for Wildlife Transport Taskforce, berättar:

– Vi välkomnar flygbolaget Emirates engagemang och insatser för att bekämpa den illegala handeln av vilda djur. Det här är så mycket mer än enbart en miljöfråga. Den illegala handeln har nu erkänts som ett allvarligt och organiserat gränsöverskridande brott, ett brott som driver korruption. Dådet kopplas även ihop med pengatvätt och kan skada både ekonomi och utveckling i många av världens fattiga länder och dess samhällen. Det kommer att krävas en gemensam insats med flera avskräckande medel mot tjuvjakt och smuggling, vaksamt polisarbete och införandet av straff mot dessa brott. Dessutom måste vi kommunicera mer med konsumenterna för att lyckas stoppa efterfrågan av produkter från vilda djur och skydda djuren inför framtiden.

– Många djur är starkt hotade på grund av den oväntade ökningen av illegal handel av vilda djur, särskilt den afrikanska elefanten, noshörningar, tigrar och myrkottar. Det pågår just nu en global tjuvjaktskris, och alla måste dra sitt strå till stacken för att stoppa krisen innan det är för sent. Vi på Emirates tror att den globala transportindustrin, inklusive flygbolag, kan vara med och göra stor skillnad för att bryta kedjan av illegal djurhandel. På Emirates gör vi vad vi kan med våra resurser, säger Sir Tim Clark, VD för Emirates.

Konsumenter kan också själva bidra till kampen genom att bojkotta produkter som är gjorda av delar från dessa utrotningshotade djur, och hindra andra från att köpa produkterna.

Största dekalen i Emirates historia

Emirates två A380-plan kommer genomföra flygningar den här veckan. Den första avgick mot London måndagen den 2 november och nästa flight avgår till Mauritius torsdag den 5 november. Båda flygplanen bär olika budskap med tryck av utrotningshotade djur.

Dekalen täcker ungefär 40 procent av planets yta. Den största av dekalerna är 42,5 meter lång, 6,2 meter hög och väger 70 kg. Dekalerna är de största som flygbolaget någonsin har satt på någon av sina flygplan, och dekalerna är designade, producerade och applicerade av Emirates egna personal. Teamet bestod av 28 personer som under två och en halv dag applicerade dekalerna på ett av A380-planen, vilket motsvarar närmare 900 mantimmar per plan.

Se film när dekalen placeras på planet: https://www.youtube.com/watch?v=HZA9xVsPbpU

Utbildning och nya beslut för att främja arbetet mot illegal djurhandel

Förutom det ”flygande meddelandet” på Emirates två passagerarplan, kommer Emirates att publicera regelbundna temaartiklar i deras ombordmagasin om vikten av att skydda vilda djur. Dessutom kommer det att visas intervjuer, djurprogram och filmer kopplade till skyddsinsatsen ombord på Emirates underhållningssystem ice.

Flygbolaget samarbetar också med internationella organisationer för att utbilda och bättre utrusta sin mark- och lastpersonal i att upptäcka och hantera illegala djurprodukter i tullen. Mycket av pappersarbetet som krävs för att transportera vissa djurprodukter är ofta falskt, och därför har Emirates även beslutat att förbjuda transport av djurtroféer.

dnata, en av världens största leverantörer av flygbolagsservice och medlem i Emirates Group, arbetar också för att uppmärksamma den illegala handeln av vilda djur genom sitt ”dnata4good” initiativ. dnata4good har redan arbetat med lokala välgörenhetsorganisationer och myndigheter för att rädda noshörningar i södra Afrika. De har även finansierat ett fordon för katastrofhantering som är byggt för att kunna behandla skadade noshörningar i fält och de har varit med och utbildat lokala barn i farorna med tjuvjakt.

Fakta om hotet mot vilda djur

• Det finns bara 3200 vilda tigrar kvar. Den illegala handeln av delar från tigrar är ett av de största hoten mot vilda tigrar. Mellan år 2000 och 2014 beslagtogs delar från minst 1590 tigrar i Asien.

• Tjuvjakten på noshörningar i södra Afrika ökade från 13 noshörningar år 2007 till 1215 noshörningar år 2014. Det motsvarar fler än tre noshörningar per dag. I Afrika rapporterades 1293 noshörningar ha gått förlorade år 2014.

• Omkring 30,000 afrikanska elefanter dödas årligen av tjuvjakt. Centrala Afrika är värst drabbat med dubbelt så många tjuvjakter som kontinentens genomsnitt. Om ingenting görs för att stoppa tjuvjakten kan elefanterna komma att utrotas från centrala Afrika.

• Myrkottar är det djur som fångas och säljs allra mest i världen. Över en miljon myrkottar beräknas ha drabbats av tjuvjägare under de senaste tio åren.

• Parkvaktare har inte resurser, utrustning eller tillräckligt med erfarenhet för att kunna hantera beväpnade och hänsynslösa tjuvjägare. Tjuvjaktssällskap har ändrat sättet tjuvjägare arbetar på och nu använder de avancerade vapen och utrustning för att öka sina aktiviteter och undvika att bli ertappade (helikoptrar, veterinärläkemedel, utrustning med mörkerseende). Under tio år beräknas 1000 parkvakter ha blivit dödade när de försökt skydda de vilda djuren från tjuvjakt.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 147 destinationer i 79 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 241 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 67 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 267 nya flygplan, till ett värde av mer än 128 miljarder US dollar.

Citat

Mr. William Hague, ordförande för United for Wildlife Transport Taskforce
Många djur är starkt hotade på grund av den oväntade ökningen av illegal handel av vilda djur, särskilt den afrikanska elefanten, noshörningar, tigrar och myrkottar. Det pågår just nu en global tjuvjaktskris, och alla måste dra sitt strå till stacken för att stoppa krisen innan det är för sent. Vi på Emirates tror att den globala transportindustrin, inklusive flygbolag, kan vara med och göra stor skillnad för att bryta kedjan av illegal djurhandel. På Emirates gör vi vad vi kan med våra resurser.
Sir Tim Clark, VD för Emirates