Emirates öppnar ny flyglinje till Iran

Flygbolaget Emirates, som kopplar samman människor, platser och ekonomier, öppnar 1 september sin andra linje till Iran. Emirates kommer nu att flyga fem dagar i veckan från Dubai till Mashad med modellen Airbus A330-200.  I Sverige finns några av de största iranska samhällena i världen och Emirates nya flyglinje blir därför ett viktigt tillskott.

- Genom att lägga till Mashhad i vårt globala nätverk ökar vi flexibilitet och möjligheter för våra kunder och bidrar till nya marknader för både ingående och utgående turism. Vi hoppas att kunna bidra till en ökad trafik till och från Mashhad samt locka besökare från en mängd olika platser runt om i vårt globala nätverk i Europa, Indien, Pakistan, Arabländerna (GCC) liksom destinationer i Fjärran östern som Bangkok, säger Sheikh Majid Al Mualla, divisions Senior Vice President Commercial Operations Centre.

Mashhad är Irans näst största stad och har mer än 2 miljoner utländska besökare per år. På grund av närheten till centralasiatiska länder, står Mashhad värd för många internationella utställningar varje år och är det näst mest aktiva utställningscentret efter Teheran.  Under förra året flög mer än en halv miljon människor med Emirates till och från Iran.  Landet har också 17 UNESCO-registrerade världsarv och planerar att öka resor och turismens totala bidrag till landets BNP med närmare 76 miljarder svenska kronor (7,5% av BNP), enligt World Travel and Tourism Counci, (WTTC).

Från Arlanda avgår dagligen EK158 klockan 14.15 och anländer till Dubai 22.30. Emirates service till Mashhad kommer att avgå på söndag, måndag, tisdag, onsdag och fredag ​​från Dubai som EK967 klockan 04.10, och anlända på Mashhad International Airport klockan 07.00 *. Returresan EK968 avgår från Mashhad International Airport klockan 08.45 * och anländer i Dubai klockan 10.45. Från Dubai avgår EK157 klockan 08.00 och anländer till Stockholm Arlanda 12.25.

Linjen kommer att flygas med en A330-200, konfigurerad med en kombination av tre klasser och två klasser.

Tidtabellen har planerats för att underlätta smidiga anslutningsflyg via Dubai från destinationer i Gulfländerna, Indien och större städer som Bangkok i Fjärran Östern.  Dessutom skapar flygningarna bekvämare förbindelser från stora europeiska städer som Stockholm och andra städer i England, där några av de största iranska samhällena i världen finns.

Resenärer från Mashhad får även en enkel anslutning till populära semesterdestinationer som Istanbul och Bangkok, liksom till starka affärsdestinationer i Indien, Europa och Fjärran Östern.

I A330-200-planens First Class och Business Class kan passagerarna njuta av Emirates prisbelönta underhållningssystem ice med hundratals underhållningskanaler att välja mellan, inklusive filmer, tv-program, spel, ljudböcker och musik från hela världen. Passagerare i ekonomiklass kan också njuta av ett stort urval av underhållning, inklusive de senaste internationella filmerna, tv-serier, bra musik och spel, liksom av regionalt inspirerade menyer. Som på alla Emirates flyg får passagerare som reser till Mashhad utnyttja Emirates generösa bagagevikt, 30kg i Economy Class, 40 kg i Business Class och 50 kg i First Class.

Utöver passagerarflygningar, kommer Emirates SkyCargo att erbjuda 17 ton lastkapacitet på varje sträcka mellan Dubai och Mashhad med A330-200. Populära fraktråvaror förväntas vara saffran, nötter, frukt, läder och personliga tillhörigheter.

Emirates lansering av Mashhad kommer efter öppningen av linjen till Multan i Pakistan den 1 augusti och sammanfaller med lanseringen av Orlando, som också startar den 1 september. Nästa på tur är flyglinjen till Bologna den 3 november.

*Flygtider är enligt sommartidtabell. På grund av sommartidens slut i Iran, kommer ankomst- och avgångstider i Mashhad vara en timme tidigare från den 22 september

För mer information och mediekontakter
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 146 destinationer i 81 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 62 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 277 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat