Emirates rekordår 2013:Jorden runt 18 000 varv, 46 miljoner mål mat

Flygbolaget Emirates hade ett verkligt rekordår 2013. Bolagets flygplan flög 43 miljoner resenärer mer än 751 miljoner kilometer under år 2013, vilket är 18 753 varv runt ekvatorn. Vinsten ökade 34 procent och bolaget utnämndes till världens bästa flygbolag.

Totalt genomförde Emirates 164 653 flygningar och transporterade över 43 miljoner passagerare under fjolåret. Ombord på maskinerna serverade personalen sina gäster mer än 46 miljoner mål mat från flygköket i Dubai. Till detta kommer måltider som tagits ombord på Emirates destinationer världen över. Emirates catering slog eget rekord den 20 december, då 157 308 måltider tillagades och togs ombord på flygplanen.

– Fjolåret var ännu ett imponerande och mycket framgångsrikt år för Emirates, säger bolagets VD Tim Clark. Vi har fortsatt att höja ribban för branschen, både när det gäller investeringar och expansion och i innovation och service. De miljoner passagerare som flyger med oss får en prisvärd upplevelse på alla sätt.

Nya flygplan och linjer

Under 2013 levererades 24 nya och miljöeffektiva flygplan till bolaget, Airbus A380, Boeing 777 och Boeing 777 fraktmaskiner. Samtidigt öppnades nio nya passagerarlinjer, däribland till Stockholm, Warszawa, Tokyo Haneda, Clark på Filippinerna och Quito i Ecuador.

Fjolårets första milsten för Emirates var öppnandet av A-delen av den egna terminalen i Dubai, den första i världen som byggts speciellt för Airbus A380. I den nya byggnaden finns plats för 20 av världens största flygplan samtidigt. I februari blev Emirates internationell sponsorpartner till Formel 1-serien och i april inleddes det nära samarbetet med australiensiska Qantas, vilket gör att Emirates nu kan erbjuda 98 avgångar i veckan från Dubai till Australien. I augusti firade bolaget femårsjubileum med Airbus A380. I oktober nådde Emirates också två miljoner Facebook-användare.

Vinsten ökade 34 procent

I maj 2013 kunde Emirates lägga det 25 vinståret i följd till handlingarna. Bolaget visade en vinst för verksamhetsåret 2012/2013 på 845 miljoner dollar, motsvarande ca 5,5 miljarder SEK, en ökning från föregående år med 34 procent.

Bland en rad utmärkelser under 2013 finns Skytrax utnämnande av Emirates till världens bästa flygbolag.

Bild 1: Emirates flygplan har rundat jorden över 18 000 gånger under 2013 med totalt mer än 43 miljoner passagerare.

Bild 2: En av Emirates A380-maskiner på Dubai Airshow 2013.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 26 av branschens modernaste A380. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com