Emirates renodlar sin flygplansflotta

- Fokuserar på Airbus A380 och Boeing 777

Emirates är det första och enda flygbolaget i världen med en flygplansflotta endast beståendes av Airbus A380- och Boeing 777-plan för passagerarflygningar. Detta efter att flygbolaget nu pensionerar sin sista Airbus A330 och A340.

Emirates vision om att erbjuda en överlägsen ombordupplevelse för passagerare och förbättrad miljömässig prestanda kan nu infrias med deras nya toppmoderna flygplansflotta bestående av endast wide body-maskiner.

Sedan januari 2015 har Emirates pensionerat 18 A330 och 5 A340 från flottan. Emirates planerar dessutom att fasa ut ytterligare cirka 25 plan under 2017 och 2018 för att försäkra sig om att den befintliga flottan förblir toppmodern samtidigt som kunderna erbjuds högre komfort.

Utfasningen av äldre flygplan balanseras upp genom introduktionen av yngre, modernare flygplan. Det har resulterat i att Emirates nu har en av de yngsta flottorna i branschen. Under 2016 kommer totalt 36 nya flygplan att adderas, 20 Airbus A380 och 16 Boeing 777 inklusive Boeing 777-300ER med bland annat nya Business Class-stolar och lägre bränsleförbrukning. I dagsläget har Emirates 85 Airbus A380 och 160 Boeing 777 i flottan vilket gör flygbolaget till det största i världen med dessa två modeller.

Totalt har Emirates har 234 nya flygplan i orderboken till ett värde av 112 miljarder dollar. 150 av dessa består av nya Boeing 777X som börjar levereras 2020. Dessa plan har bland annat större fönster, högre takhöjd, bredare kabin och är mer bränsleeffektiva än äldre modeller.

Se videon om Emirates flotta här

För bilder och mer information om Emirates Airbus A380- och Boeing 777-flotta, vänligen klicka här

Kevin Bell, Spotlight PR. Telefon: 0736526173, E-mail: kevin.bell@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 154 destinationer i 83 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 247 wide body-maskiner från Airbus och Boeing, inklusive 85 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 234 nya flygplan, till ett värde av mer än 112 miljarder US dollar.