Emirates vinner tidningen Saveurs utmärkelse för bästa måltid ombord

För andra året i rad har flygbolaget Emirates vunnit tidningen Saveurs främsta utmärkelse för mat, service och den unika loungeprodukten ombord för passagerare i First- och Business Class. Den amerikanska mat- och resetidningen bedömer årligen kvaliteten på resmål, flygbolag, restauranger, barer och upplevelser genom en panel av erfarna världsresenärer.

Panelen gav den prestigefyllda utmärkelsen till Emirates för bolagets superba sjurätters måltider, högklassiga urval av viner och servering av hälsosamma måltidsalternativ och underströk att den höga klassen på mat, dryck, porslin och service klart urskilde Emirates från konkurrenterna.

- ­Saveur är ett av den kulinariska världens mest respekterade språkrör, säger Terry Daly, Emirates Divisional Senior Vice President Service Delivery. Ett pris av det här slaget från dem utgör en stark bekräftelse av vår satsning på kvalitet och service in i minsta detalj när det gäller mat och dryck ombord. Det visar att vi har lyckats i ambitionen att erbjuda passagerarna världens bästa upplevelse.

Emirates regionalt inspirerade måltider lagas av femstjärniga kockar som anpassar varje ombordmeny till flygets rutter och destinationer. Passagerarna får därmed njuta av olika menyer på varje flygning med bolaget, från japansk till indisk, sydeuropeisk och nordisk.

Förutom för maten, dryckerna och servicen ombord hyllar Saveur också de lounger som Emirates A380-maskiner är utrustade med för passagerare i First- och Business Class. Det är en plats där resenärerna kan träffas över ett glas exklusivt vin eller en drink, njuta ett urval av delikatesser och sträcka på benen på 12 000 meters höjd.

- Våra läsare är erfarna och kunniga resenärer som söker upp de bästa kulinariska resmålen världen över, säger Saveurs chef Betsy Andrews. Årets kulinariska pristagare inspirerar vår expertpanel genom att uppfylla de högsta ambitioner när det gäller mat, dryck, service och upplevelser. Vi gläder oss över att ha sådana resemöjligheter när vi planerar våra kommande, kulinariska upplevelseresor.

Bild 1: Emirates serverar förstaklass- och businessklassmåltiderna på specialdesignat porslin.

Bild 2: En av Emirates specialutvecklade, regionalt inspirerade indiska menyer.

För mer information och mediekontakter

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, e-mail: elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 52 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar

¬Saveur är ett av den kulinariska världens mest respekterade språkrör