Möte med 15 kliniker i Rom

Emotra genomförde den 16-17 september ett lyckat möte med 15 av de centra som medverkar i den pågående europeiska kliniska multicenterstudien. Det konstaterades att 780 tester nu genomförts och analyserats. Enligt uppskattningar från de deltagande klinikerna torde ytterligare lika många tester inkomma till Emotra för analys under årets återstående månader. Prognosen pekar mot att studien ska kunna slutföras någon gång under perioden december 2016- februari 2017.

I samband med det lyckade mötet, som Professor Marco Sarchiapone och medarbetare arrangerade, föreslogs att använda det omfattande kliniska materialet som följer av studien till att genomföra ett antal ytterligare studier i syfte att öka kunskaperna om samband mellan olika populationer och självmord men även för att studera hur hyporeaktivitet hänger ihop med vissa specifika tillstånd. För Emotras del innebär dessa förslag ytterligare goda möjligheter att stärka motivationen för test med EDOR.

Det beslutades om att anordna ett satellitmöte i Madrid i samband med en stor internationell kongress, 12-15 mars 2016. Ytterligare ett möte i gruppen kommer att anordnas i samband med en viktig internationell konferens i Oviedo i Spanien, 8-10 september 2016. Tanken är att under mötet i Oviedo sammanställa preliminära resultat från de patienter som fram till dess följts upp under 12 månader efter test. Det har ännu inte fattats beslut om offentliggörande av dessa preliminära resultat.

När väl studien är avslutad och statistiskt bearbetad kommer ett konsensusmöte att arrangeras i syfte att besluta om hur gruppen ska ställa sig till frågan om hur EDOR ska användas i rutinmässig klinisk verksamhet i framtiden.

Mötet i Rom kan sammanfattas med att samtliga kliniker har en positiv inställning till användningen av EDOR Test. Man anser genomgående att metoden fungerar utmärkt och att själva testet går snabbt och enkelt att utföra. Man gör bedömningen att studien kan leda till att man kommer att rekommendera att testet ska användas i samband med depression men att det möjligen kan finnas särskilda grupper för vilka testet är mindre användbart. Ett av syftena med studien är påvisa sådan eventuella grupper. Några egentliga kontraindikationer har dock ännu inte hittats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

E-post:
claes@emotra.se