Endomines har godkänts för sekundärnotering på NASDAQ OMX Helsinki och offentliggör prospekt

NASDAQ OMX Helsinki har godkänt Endomines AB (publ) (”Endomines”) för upptagande till handel på huvudlistan. Endomines lämnade in ansökan den 2 maj 2013 och första dag för handel med Endomines aktie på NASDAQ OMX Helsinki är planerad till den 14 maj 2013. Endomines bibehåller sin primärnotering på NASDAQ OMX Stockholm där aktien behåller samma kortnamn som tidigare, dvs. ”ENDO”. På NASDAQ OMX Helsinki kommer aktien ha kortnamnet ”ENDOM”. Aktien behåller samma ISIN som tidigare, dvs. SE0001803131.

Det sker inte något utgivande av nya aktier i samband med sekundärnoteringen. De aktieägare, som har köpt sina aktier i Sverige och som vill handla med dessa aktier på NASDAQ OMX Helsinki, ska överföra aktierna till det finska värdeandelssystemet. Aktieägare hänvisas till förvaltaren för sitt finska värdeandelskonto för hjälp med detta.

För ytterligare information hänvisas till det prospekt som har upprättats med anledning av sekundärnoteringen och har godkänts av Finansinspektionen. Prospektet kommer att passporteras till Finland, vilket är ett villkor för NASDAQ OMX Helsinkis godkännande av sekundärnoteringen. Prospektet finns tillgängligt på Endomines hemsida, www.endomines.com, samt på Pareto Öhmans hemsida, www.paretosec.com.

”En notering av våra aktier i Helsingfors kommer att göra det enklare för finländska investerare att investera i våra aktier. Jag tror att Endomines kan utgöra en intressant investering för många finländare, då vi visat en stadig tillväxt i vår guldproduktion sedan gruvdriften inleddes. Dessutom har vi en historik av att möta våra uppsatta mål och leverera i enlighet med plan”, säger Markus Ekberg, vd för Endomines.

Pareto Öhman AB är finansiell rådgivare och Cederquist är juridisk rådgivare till Endomines i samband med noteringen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
Verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358 40 706 48 50

eller besök bolagets hemsida: www.endomines.com

____________________________________________________________________

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2013 kl.17:35 svensk tid.

____________________________________________________________________

Om Endomines AB
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines AB är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm: [ENDO.ST]. Pareto Öhman AB är bolagets Likviditets-garant.

Läs mer om Endomines på www.endomines.com