• Endomines AB/

Undantag från förväntade överträdelser i lånekovenanter per den 31 december 2017 har erhållits för banklånen

Långivaren har godkänt Endomines om undantag från lånevillkoren (”waiver”) på grund av en förväntad överträdelser av lånekovenanter per den 31 december 2017. Finnvera, som ställt lånegarantier, har lämnat sitt samtycke till denna waiver. Därmed förblir lånevillkoren oförändrade.

I den waiver som erhållits idag har banken och garanten lämnat ett temporärt undantag till Bolagets skyldighet att lämna beräkningar för nivå på soliditet, EBITDA och ett justerat likviditetsmått avseende balansdagen den 31 december 2017.

Endomines totala banklån som är föremål för denna waiver uppgår till ca 74,1 MSEK (EURSEK 9,77), varav 2,9 MSEK är kortfristigt.

Kontaktpersoner

Saila Miettinen-Lähde, VD, +358 40 548 36 95, saila.miettinen-lahde(at)endomines.com

Denna information är sådan information som Endomines AB är skyldigt att offentliggöra lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7:e november 2017 kl. 16:30 svensk tid.

Endomines är en producent av guldkoncentrat med gruvverksamhet, utveckling och prospektering i östa Finland längs med den 4 mil långa Karelska Guldlinjen. Genom olika slags myndighetstillstånd kontrollerar Endomines prospekteringsrättigheterna till hela detta område. Endomines har även ambitionen att aktivt delta i den framtida transformeringen och konsolideringen av den nordiska gruvbranschen och kommer därför att utvärdera eventuella möjligheter som uppstår.