Delårsrapport april - juni 2014

Ökad tjänsteförsäljning och förbättrad rörelsemarginal

Rörelseresultat, rörelsemarginal, vinst per aktie och kassaflöde från löpande verksamhet förbättrades jämfört med andra kvartalet föregående år.

Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 104,0 (105,7) MSEK, vilket motsvarar en minskning med 1,7 procent. För årets sex första månader är omsättningen stabil.

Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade till 22,7 (22,0) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 21,9 (20,8) procent. För årets sex första månader ökade rörelseresultatet till 40,7 (36,0) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 19,9 (17,5) procent.

Resultat per aktie ökade till 1,09 (1,04) SEK för andra kvartalet och till 1,98 (1,74) SEK för årets sex första månader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 36,8 (36,2) MSEK och till 59,8 (42,7) MSEK för årets sex första månader. Likvida medel samt finansiella placeringar uppgick till 172,2 (175,1) MSEK vid kvartalets slut.

Den 30 maj utbetalades 3,00 (3,00) SEK per aktie via ett automatiskt inlösenförfarande, vilket motsvarar en överföring uppgående till 49,1 (49,4) MSEK till aktieägarna.

April – juni 2014

(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 104,0 (105,7) MSEK
  • Tillväxt, -1,7 (12,3)%
  • Tillväxt valutajusterad, -2,2 (9,6)%
  • Rörelseresultat, 22,7 (22,0) MSEK
  • Rörelsemarginal, 21,9 (20,8)%
  • Resultat före skatt, 22,8 (23,4) MSEK
  • Resultat efter skatt, 17,8 (17,1) MSEK
  • Resultat per aktie, 1,09 (1,04) SEK
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 36,8 (36,2) MSEK
  • Likvida medel samt finansiella placeringar, 172,2 (175,1) MSEK

Januari – juni 2014

(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 205,0 (205,1) MSEK
  • Tillväxt, -0,1 (-13,8)%
  • Tillväxt valutajusterad, -0,2 (-11,5)%
  • Rörelseresultat, 40,7 (36,0) MSEK
  • Rörelsemarginal, 19,9 (17,5)%
  • Resultat före skatt, 41,5 (38,6) MSEK
  • Resultat efter skatt, 32,2 (28,7) MSEK
  • Resultat per aktie, 1,98 (1,74) SEK
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 59,8 (42,7) MSEK
  • Likvida medel samt finansiella placeringar, 172,2 (175,1) MSEK

Anders Lidbeck, VD och Koncernchef kommenterar:

”Vår rörelsemarginal under andra kvartalet var 21,9 procent. Vi sätter därmed återigen ett lönsamhetsrekord, denna gång för kvartal två. Aldrig tidigare har Enea haft en bättre marginal eller en större vinst per aktie i ett andra kvartal. Detta är det femte kvartalet i rad med en förbättring av bolagets rörelseresultat jämfört med motsvarande period föregående år.

Glädjande är även att vi under andra kvartalet uppnådde en tvåsiffrig omsättningstillväxt i vår globala tjänsteverksamhet jämfört med samma period förra året. Det här är tredje kvartalet med sekventiell tillväxt, men är första gången på sex kvartal som vi återigen når tillväxt på årsbasis. Vi har under de senaste kvartalen vunnit en rad stora kontrakt inom denna verksamhetsdel, både i USA och i Europa, som nu är i fullt leveransläge. Vår ambition är att fortsätta att expandera denna verksamhet och vår bedömning är att vi är väl positionerade inom vår nisch.

Intäkterna från vår programvaruverksamhet har varit stabila under årets första sex månader, med en liten ökning under det första kvartalet och en motsvarande minskning under det andra kvartalet, jämfört med samma perioder föregående år. Vår tillväxt inom detta område är i stor utsträckning beroende av växande royaltyintäkter från våra större kunder. På grund av en svagare försäljning än väntat hos några av våra större kunder under första kvartalet, hade vi under andra kvartalet ingen ökning av dessa intäkter. Vår programvaruaffär fortsätter dock att utvecklas med goda bruttomarginaler och bidrar kraftigt till bolagets samlade rörelseresultat. Vår marknadsposition har också fortsatt att utvecklats väl, liksom pågående affärsdiskussioner om nya kontrakt och vi ser andra halvåret an med viss tillförsikt.

Vi är den ledande oberoende leverantören av inbyggda operativsystemslösningar, i en värld där våra konkurrenter blir allt mer vertikalt integrerade och därmed direkt kopplade till en specifik hårdvara. Vi fortsätter att fokusera på ARM-arkitekturen, men drar även nytta av friheten som oberoende programvaruleverantör. Ett konkret exempel är den release av Enea Linux som gjordes under kvartalet, då Enea Linux 4.0 stödjer hårdvara från flera olika leverantörer, baserad på såväl ARM, PowerPC och x86-arkitekturen. För att kontinuerligt förbättra vår konkurrenskraft så fortsätter vi att investera kraftigt i produktutveckling. 22,6 procent av våra intäkter under andra kvartalet återinvesterades i R&D och vi släppte ett flertal produktnyheter under perioden. Det andra kvartalet var speciellt, då vi under ett och samma kvartal lanserade nya versioner av alla våra större produkter samtidig - OSE5, Enea Linux och Element. Vi färdigställde dessutom helt nya lösningar, t.ex. ”OSE Compatibility Platform”, vilken tillåter användarna att integrera OSE-applikationer och Linux-applikationer inom ett och samma system. Denna plattform kommer att vara en nyckelkomponent för att utveckla affärerna med existerande kunder och samtidigt utöka vårt Linux-erbjudande. För att ytterligare förstärka vår närvaro i Linux-världen så annonserade vi dessutom under kvartalet ett strategiskt samarbete med Linux Foundation, där vi som en av fyra utvalda globala partners kommer att tillhandahålla Linux Foundations portfölj av utbildning inom området Embedded Linux.

De förändringar i sälj- och marknadsorganisationen i USA som genomfördes under början av andra kvartalet har utvecklats väl. Vi har även rekryterat en ny chef för den asiatiska säljorganisationen som kommer att börja i slutet på det tredje kvartalet. Under tredje kvartalet kommer vi också att öka säljresurserna på den europeiska marknaden. Vi kommer att fortsätta att successivt förstärka vår sälj- och marknadsorganisation med ambitionen att höja tillväxttakten på lång sikt, men utan att det för den skull ska inverka negativt på våra lönsamhetsmarginaler på kort sikt.

Vi fortsätter vår strävan mot förbättrad tillväxt och hög lönsamhet. Vår målsättning är fortsatt att befästa 20 procents rörelsemarginal och att leverera omsättningstillväxt på årsbasis.

Vi kommer att ha beredskap för en fortsatt dämpad efterfrågan, men behåller prognosen för året. Bedömningen för helåret 2014 är att vinsten per aktie kommer att förbättras jämfört med föregående år.”

Press och analytikermöte

Press och analytiker är välkomna att delta i press- och analytikermöte där Anders Lidbeck, VD och koncernchef, presenterar och kommenterar rapporten.

Tid: Tisdag 22 juli, 2014 kl: 09:00

Länk: Financial Hearings http://financialhearings.nu/140722/enea/

Telefonnummer: SE +46 851999350, UK +44 2031940547

Den fullständiga rapporten är publicerad på www.enea.se

Denna information är sådan som Enea AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-07-22 kl 07:20.

För mer information besök www.enea.se eller kontakta

Anders Lidbeck, VD & Koncernchef
E-post: anders.lidbeck@enea.com

Sofie Sarhed, Investor Relations
E-post: sofie.sarhed@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och databaser, samt konsulttjänster. Enea är en respekterad spelare i ett ekosystem kring inbyggd mjukvara och har sedan mer än fyra decennier levererat värde och hjälpt världsledande kunder att nå framgång. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2014 Enea AB.