Enea topprankad bland de mest aktiva kontributörerna till OPNFV

Bidrar till bredare hårdvarustöd och bättre optimeringsmöjligheter för NFV-användningsfall

STOCKHOLM, Sverige, 1:a februari, 2017 – Enea® (NASDAQ OMX Nordic:ENEA) är en av de främsta bidragsgivarna till industrisamarbetsprojektet OPNFV. I den senaste kvartalsrapporten om projektets status rankas Enea som det femte mest aktiva företaget och en av Eneas ingenjörer rankas som den tredje mest aktiva enskilda kodkontributören. Sammantaget visar rapporten ett stort och produktivt community som i rask takt driver utvecklingen av NFV i stora företags- och telekomnät framåt.

OPNFV har växt fram som en de facto-standard för NFV inom telekombranschen, med flera av världens största operatörer och tillverkare av nätverksutrustning som aktiva projektmedlemmar. Som en av de ledande bidragsgivarna tar Enea en aktiv roll i att möjliggöra virtualisering av nätverksfunktioner med alla de fördelar det innebär för nätverksoperatörer, inklusive snabbare innovationstakt och snabbare utveckling av tjänster, minskade kostnader samt ökad flexibilitet.

En stor del av Eneas bidrag till OPNFV har skett i projektet ARM Band, vars mål är att bredda stödet för ARM-baserad hårdvara. Stöd för flera arkitekturer erbjuder bättre valmöjlighet för att säkerställa optimal prestanda, kostnad och strömförbrukning för varje användningsfall. Enea är en av grundarna av ARM Band som för övrigt belönades med OPNFV Directors Award 2016.

Den fullständiga rapporten finns tillgänglig här: https://wiki.opnfv.org/display/DEV/Quarterly+Reports

Om OPNFV och ARM Band

OPNFV är ett open source-projekt som syftar till att ge en integrerad och vältestad referensplattform för Network Function Virtualization Infrastructure (NFVI) och ”Virtualized Infrastructure Management” (VIM). Det integrerar projekt uppströms ifrån och utför tester för att säkerställa att den uppfyller kraven.

ARM Band lägger till stöd för ARM till OPNFV genom att integrera och testa komponenter på ARM-baserade servrar. Målet är att skapa multiarkitekturstöd i OPNFV genom att göra det tillgängligt på både x86 och ARM-baserade servrar. ARM Band är en officiell del av den senaste OPNFV-releasen, Colorado.

Kontakt:

Fredrik Medin, SVP Marketing and Communications
Telefon: +46 709 71 40 11
E-post:
fredrik.medin@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvaruplattformar och konsulttjänster och vår vision är att hjälpa våra kunder utveckla fantastisk nätverksfunktionalitet för det uppkopplade samhället. Vi är fast beslutna att vara en nyckelspelare i ekosystemet för öppen källkod och utvecklar optimala mjukvarulösningar tillsammans med ledande partners. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Upptäck mer på www.enea.com och prata med oss på info@enea.com.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for LeadersTM är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2017 Enea AB.