Ny milstolpe för Enea Linux virtualiserar nätverksfunktionalitet

Enea tillkännagav idag en ny milstolpe i evolutionen av operativsystemlösningen Enea Linux. Lösningen som idag nått version 4.0 innehåller teknologi som främjar systemprestanda och möjliggör virtualisering av nätverksfunktioner. Virtualiseringskonceptet vinner mark hos operatörer och tillverkare av telekominfrastruktur och innebär att funktionalitet som tidigare krävde speciell hårdvaruutrustning nu kan exekveras i mjukvara på generisk utrustning.

”Vi har byggt en Linuxdistribution av världsklass och kan utöver det hjälpa våra kunder att skräddarsy speciallösningar utifrån deras specifika behov”, sade Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea. ”Beroende på den önskade systemkarakteristiken kan Enea Linux kundanpassas med olika varianter av Linuxkärnan och i olika konfigurationer, som är integrerade, optimerade och kvalitetssäkrade av Enea”.

Enea är en i alla bemärkelser oberoende Linuxleverantör med stort engagemang i öppen källkod och driver teknologin framåt för ARM-baserade processorarkitekturer i branschorganet Linaro. Enea Linux 4.0 är därför ett naturligt val för ARM-baserad utrustning med fokus på nätverksapplikationer.

Filosofin bakom Enea Linux 4.0 grundar sig i total öppenhet, vilket även återspeglas i den medföljande verktygssviten som bygger enbart på öppen källkod. Verktygen är grundligt testade för att vara ett stöd genom hela utvecklingsprocessen.

Kunder som väljer Enea Linux 4.0 kan även välja anpassade tjänster från Enea – en trygghet genom samtliga utvecklings- och marknadsfaser. Enea står för support av världsklass, proaktivt underhållsarbete och konsulttjänster av mångåriga experter.

För mer information besök www.enea.com/linux eller kontakta

Oskar Swirtun, SVP Marketing
E-mail: oskar.swirtun@enea.com

Enea är en global leverantör av mjukvarulösningar som innefattar Linux- och realtidsoperativsystem, middleware, verktyg och databaser, samt konsulttjänster. Enea är en respekterad spelare i ett ekosystem kring inbyggd mjukvara och har sedan mer än fyra decennier levererat värde och hjälpt världsledande kunder att nå framgång. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Besök www.enea.com eller kontakta info@enea.com för ytterligare information.

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra® och Zealcore® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Polyhedra® Lite, Enea® dSPEED Platform, Enea® System Manager, Accelerating Network Convergence(TM), Device Software Optimized(TM) och Embedded for Leaders(TM) är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2014 Enea AB.

Taggar:

Citat

Vi har byggt en Linuxdistribution av världsklass och kan utöver det hjälpa våra kunder att skräddarsy speciallösningar utifrån deras specifika behov. Beroende på den önskade systemkarakteristiken kan Enea Linux kundanpassas med olika varianter av Linuxkärnan och i olika konfigurationer, som är integrerade, optimerade och kvalitetssäkrade av Enea.
Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea