Ny VD utsedd för ENERCON Energy Converter AB

Report this content

Niklas Thorbjörn tillträder som ny VD för ENERCON Energy Converter AB, det bolag inom Enerconkoncernen som ansvarar för service samt uppförande av vindkraftverk på den svenska marknaden. De senaste tre åren har Niklas Thorbjörn varit verksam i bolaget som Service Manager och har arbetat tätt tillsammans med tidigare VD för att anpassa verksamheten utifrån kundernas förändrade behov.

- Vi har de senaste åren arbetat intensivt med att anpassa och organisera oss för att tillgodose kundernas önskemål om att vi som servicebolag ska ta allt större ansvar för hela vindkraftsanläggningen och driften av denna. Detta arbete kommer att fortsätta med mig som VD, säger Niklas Thorbjörn.

Marknadens ökade krav på flexibilitet i verksamheten har bland annat inneburit att ENERCON Energy Converter AB de senaste tre åren har fått en projektorganisation som är mer anpassad för ojämn beläggning över året. Kontinuitet i arbetet med att strukturera bolaget utifrån en förändrad omvärld och kundernas nya önskemål var en tungt vägande faktor när styrelsen utsåg ny VD.

- Genom att tillsätta Niklas Thorbjörn som ny VD säkerställer vi att företagets goda och stabila utveckling fortsätter. ENERCON kommer att fortsätta investera i Sverige. Nyligen satsade vi bland annat på ett nytt internationellt Training Center som erbjuder teoretisk och praktisk utbildning av servicetekniker i Sverige och norra Europa, säger Thomas Abrahamsson styrelseledamot i ENERCON Energy Converter AB.

Före sin tid på ENERCON har Niklas Thorbjörn arbetat med utvecklings- och produktionsledning på Enics samt under flera år i olika roller på Volvo Personvagnar. Han ersätter bolagets tidigare VD Robert Östman, som har valt att gå vidare till nya utmaningar.

För ytterligare information kontakta:

Niklas Thorbjörn, VD ENERCON Energy Converter AB

Tel. 040-685 72 42, e-post niklas.thorbjoern@enercon.de

VD ENERCON Energy Converter AB
Tel. 040-685 72 42, e-post niklas.thorbjoern@enercon.de

ENERCON är en av världens ledande tillverkare av vindkraftverk. Huvudkontoret ligger i Tyskland. ENERCON Energy Converter AB, som sysselsätter 170 medarbetare i Sverige, är det bolag inom Enerconkoncernen som ansvarar för service samt uppförandet av vindkraftverk. Mer information om koncernen finns på www.enercon.de.

Taggar: