Enersize inleder samarbete med Lunds Universitet kring Maskininlärning och AI

Enersize Oyj (”Enersize”) har inlett ett samarbete med Matematikcentrum vid Lunds Universitet (Centre for Mathematical Sciences at the Lund University) inom Maskininlärning och AI (Artificiell Intelligens) för analys, övervakning och optimering av tryckluftssystem.

Inom samarbetet har ett Letter of Intent tecknat avseende arbete med mål att kunna inrätta en industridoktorandtjänst (PhD) samt samarbete för genomförande av examensarbete (Master Thesis) på Enersize. Ansvarig för samarbetet från Matematikcentrums sida är professor Kalle Åström. Ansvarig från Enersize sida är Anders Sjögren, doktor i fysik och ansvarig för Enersize forskning och utveckling i Lund.

Målet med samarbetet är att förbättra nuvarande metoder samt att ta fram helt nya metoder för automatiserad analys, övervakning och optimering av industriella tryckluftssystem med hjälp av maskininlärning och Artificiell Intelligens. Enersize har sedan tidigare ett starkt fokus på avancerad och automatiserad analys, övervakning och optimering i verksamheten i Lund.

Matematikcentrum är en institution vid Lunds universitet som tillhör både den naturvetenskapliga fakulteten och den tekniska fakulteten (LTH). Vid institutionen bedrivs undervisning och forskning inom matematik, matematisk statistik och numerisk analys. Institutionen ansvarar för matematikutbildningen inom LTH:s civilingenjörsprogram såväl som matematikcentrums egna kandidat-, master- och doktorandprogram. Institutionen har cirka 120 anställda.

För mer information om Enersize och samarbetet med Matematikcentrum, vänligen kontakta:

Anders Sjögren, CTO

Telefon: +46(0)73 345 11 75

E-post: anders.sjogren@enersize.com

Med egenutvecklad patentsökt automatiserad mjukvara för datainsamling och analys kan Enersize ge 10-50% energibesparing i industriella tryckluftssystem. 90% av tillverkningsindustrin använder tryckluft som utgör cirka 5% av hela världens elkonsumtion. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk. Bolaget har huvudkontor i Helsingfors samt ett utvecklingskontor i Lund. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North under ticker: ENERS. www.enersize.com