Eniro förlorar tvist mot Fonecta

Eniro har förlorat en tvist i skiljenämnden mot Fonecta OY som gällt rätten att använda domänen eniro.fi. I korthet ger skiljenämnden Fonecta, som 2010 köpte Eniros digitala sökverksamhet i Finland, rätt att omdirigera trafik till den egna domänen från eniro.fi. Skiljenämnden ålägger vidare Eniro att svara för Fonectas kostnader i tvisten och även kostnaderna för skiljenämnden. Efter avdrag för tidigare erlagda kostnader ska Eniro erlägga cirka 1,2 MEUR.

I samband med överlåtelsen överlät Eniro en rätt för Fonecta att använda vissa varumärken samt domännamnet eniro.fi. Våren 2015 återkallade Eniro Fonectas rätt att använda domänen eniro.fi. Därefter har Fonecta påkallat skiljeförfarande avseende rätten till användningen av domännamnet. Muntlig förhandling inleddes i maj tidigare i år och skiljenämndens dom levererades till parterna den 31 juli.

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Björnsson, styrelseordförande Eniro, tel 070 399 80 16

Örjan Frid, VD Eniro, tel 0705 611 615

Denna information är sådan information som Eniro AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 augusti 2017 klockan 08.00 CET.

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Eniro Group har omkring 1 700 anställda. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO], med f.n. ca 14 000 aktieägare och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, facebook.com/eniro.

This press release is available in English at www.enirogroup.com/en/press-releases.