Eniro ingår avtal med NAVTEQ, den ledande globala leverantören av digitala kartor

Eniro har ingått ett avtal med NAVTEQ, den ledande globala leverantören av digitala kartor, trafik- och områdesinformation, för att göra Eniros lokala innehåll tillgänglig i de navigationssystem som använder NAVTEQ’s kartor. Initialt kommer NAVTEQ’s databas att kompletteras med Eniros information om 300 000 annonsörer i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Eniros uppgifter om annonsörerna blir därmed tillgängliga i bilen, telefonen och andra typer av bärbara navigationssystem.

NAVTEQ’s elektroniska kartinformation finns i portabla och trådlösa system, Internetbaserade kartapplikationer och GPS-navigationssystem för fordon som säljs i Europa och Nordamerika. Eniro kommer från och med nu att förse NAVTEQ’s databas med sin unika lokala information omfattande fler än 300 000 små och medelstora företag i Norden och Polen. Samarbetet startar i Sverige och kommer att utökas till samtliga marknader där Eniro är verksamt. Informationen från Eniro kommer att finnas tillgänglig i NAVTEQ’s databas under lanseringen i tredje kvartalet, och blir då tillgänglig för alla GPS-system som använder NAVTEQ’s innehåll. - Genom samarbetet med NAVTEQ stärker vi vårt erbjudande till annonsörer – vi tillför ytterligare en distributionskanal – vilket gör oss till en ännu starkare aktör på marknaden. Vi är mycket nöjda med samarbetet då NAVTEQ är den ledande leverantören av information inom navigering, säger Jesper Kärrbrink, VD och koncernchef för Eniro.