Eniro och youtubers i en gemensam kampanj för att lyfta lokala företag

Eniro har tillsammans med tio stycken youtubers tagit fram filmer som ska lyfta små lokala företag, genom att youtube-stjärnorna lyfter sina favoritföretag i sina närområden. Kampanjen, med start idag 4 november, kommer dels gå på YouTube-stjärnornas egna kanaler och dels gå som pre-rollreklam på YouTube och nationell radioreklam.

Kampanjen är en fortsättning på Eniros kampanj #minnärhet från i somras, där privatpersoner uppmanades tagga sina favoritbutiker för att lyfta småföretagare, totalt publicerades över 1400 bilder över hela Sverige under kampanjen. De youtubers som ingår i kampanjen har spelat in en film var som publiceras på deras YouTube-kanaler där de besöker lokala företagare.

- På Eniro vill vi lyfta de små, lokala företagen, som håller närområdena levande. Efter vår lyckade kampanj #minnärhet så är det spännande att arbeta med youtubers för att de ska lyfta sina närområden och lokala butiker och företag och visa hur de gör Sverige charmigare och roligare, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadsdirektör, Eniro.

Bland de medverkande i kampanjen finns engelsmannen Big Steve from England, som i fyra videos besöker svenska smultronställen, bland annat en älgpark i Vimmerby samt polkagrisbakeri i Gränna. Med i kampanjen finns även entreprenören Vanja Wikström med sin man Niklas Malmqvist, som älskar sitt Södermalm i Stockholm, Klas Eriksson som ska visa sin hemstad Jokkmokks lokala pärlor och Sveriges största youtuber Therese Lindgren som visar favoritbutiker i Stockholm.

Radioreklamen och YouTube pre-rollsen kommer bestå av material från videos från de medverkande youtubers egna videos.

Kampanjsida:  www.eniro.se/levandekvarter

Kampanjens youtubers:  GTboard.com Rosanna & Mies Big Steve from England Matgeek , Therese Lindgren Klas Eriksson Vanja Wikström & Niklas Malmqvist Pricilla Sp4zie .

Kontaktperson:

Cecilia von Krusenstierna, Marknadsdirektör, Eniro

cecilia.vonkrusenstierna@eniro.com

070 368 68 75

Eniro är ett sökföretag som aggregerar, filtrerar och organiserar lokal information. Vår tillväxt drivs av användarnas ökade mobilitet och multiscreenbeteende, där vi ligger i framkant med moderna tekniska lösningar. I över hundra år har Eniro hjälpt människor hitta lokal information och företag att hitta kunder. Idag är det en multiscreenlösning – våra användare söker information i sin mobil, surfplatta och dator. Mobilannonsering är idag den snabbast växande delen av Eniros affär. Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, oavsett var du är eller vart du ska.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden och Polen. Bolaget har cirka 2 000 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm sedan år 2000. Under 2014 uppgick intäkterna till 3 002 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 631 MSEK. Mer än 88 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com .

Eniro – Upptäck närheten. Sök Lokalt.