Gula Sidorna sökbara via digital-tv

Gula Sidorna sökbara via digital-tv Gula Sidorna - det enklaste sättet att söka efter företag, myndigheter, produkter och tjänster - finns från och med 2 februari även sökbara via din tv-apparat. Gula Sidorna, som är en del av Eniro, inleder ett samarbete med digital-tv-portalen Boxer.tv. Det är ett led i den kontinuerliga utveckling Gula Sidorna genomför för att öka möjligheten för köpare och säljare att mötas. Gula Sidorna finns redan idag som katalog, via 118 118, på Internet och cd-rom, som wap-tjänst och även som mobil positioneringstjänst. Nu lanseras Gula Sidorna i Boxers tv-portal. Användarna kommer att känna igen sig. Gula Sidorna i digital-tv-format erbjuder samma tjänster som den egna Internettjänsten, gulasidorna.se, fast förenklade. - Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder ännu en distributionskanal. Det är ett led i den utveckling vi kontinuerligt gör av våra tjänster. Gula Sidorna ska finnas tillgänglig oavsett i vilken situation kunden befinner sig. I 100 år har telefonkatalogen funnits endast i tryck form och idag finns Gula Sidorna i 7 olika utlämningsformer. Gula Sidorna är ett tydligt exempel på att vi har förändrat vårat beteende att konsumera information, säger Ulf Magnusson, Gula Sidorna/Eniro. Boxer.tv lanserades den 6 november 2000. För att kunna ta del av kanalen krävs en box från Boxer för mottagning av marksänd digital tv. Boxer är en TV-portal, vilken utöver Gula Sidornas tjänst erbjuder bland annat nyheter, börsinformation samt köp av resor, biobiljetter och skivor. De har samarbetsavtal med bland andra Aftonbladet, Avanza, Dagens Industri och BoVision. Gula Sidorna ingår i Eniro, Norra Europas ledande leverantör av katalogtjänster i katalog-, cd- och flera online-format. Eniros portfölj innefattar lokala, regionala och företagskataloger. I Sverige utgörs katalogerna av Gula Sidorna, Din Del och Emfas. För mer information: Ulf Magnusson, produktchef Gula Sidorna online, Eniro Sverige AB, tel: 08- 704 37 45, mobil 070-589 68 85 Anna-Carin Gripwall, Kommunikationsdirektör Eniro AB, tel: 08-634 70 04, mobil 070-349 30 64 Se även eniro.com, gulasidorna.se Eniro AB är norra Europas ledande katalogföretag, offline och online. Verksamheten omsatte 2,6 mdr SEK 1999 och visade en vinst på 617 MSEK. Sedan börsnoteringen den 10 oktober år 2000 har bolaget gjort tre förvärv och har nu adderat ytterligare ca 750 MSEK till sin omsättning. Eniro har verksamhet i 22 länder och har idag ca 2 500 medarbetare. Totalt tillhandahåller Eniro 750 katalogtitlar, som distribueras i ca 30 miljoner ex. Antalet sökningar på Eniros webbplatser under år 2000 beräknas uppgå till mellan 50 och 60 miljoner. Boxer TV-Access ger dig digital-tv via din vanliga TV-antenn. Vi ser till att du kan hyra den digital-tv-box du behöver för att kunna titta på marksänd digital-tv till lägsta möjliga pris. Samtidigt har vi gjort din TV redo för det senaste. Vår digital-TV-box är nu en avancerad mottagare du kan använda för att skicka e-mail, TV-shoppa och ta dig ut i vår digital-TV-portal boxer.tv där du hittar massor av intressanta tjänster. Vi knyter nämligen ihop en mängd olika företag som vill erbjuda sina tjänster via digital-TV. Boxer TV-Access startades 1998, har idag 65 anställda och ägs av Teracom och Skandia Media Invest. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00220/bit0002.pdf