• Eniro/

Industrin flitigast mässdeltagare. Nöjesbranschen flitigast e-postkampanjare.

Eniro har undersökt hur Sveriges små- och medelstora företag marknadsför sig i digitala och traditionella kanaler. Den kommande 12-månadersperioden kommer industrin att satsa på deltagande på mässor och evenemang. IT- och telekombranschen väljer företagsprofiler i sociala medier och nätverkande, medan transportnäringen annonserar i lokalpressen. Nöjesindustrin väljer att marknadsföra sig via e-post och telemarketing. Bland de metoder som ökar i marknadsmixen återfinns content marketing, sökmotorannonsering och annonsering på Facebook.

Den kommande 12-månadersperioden är Industri- och produktionsbranscherna mesta användare av mässor, evenemang, medan IT- och telekombranschen är mest frekventa användare av företagsprofiler i sociala medier, nätverk/word-of-mouth, sökmotoroptimering (SEO), PR/pressmeddelanden, content marketing och native advertising.

Transportbranschen är största användare av annonsering i lokalpress och reklam i radio och tv samt söktjänstannonsering medan kultur- och underhållningsbranschen fokuserar på e-postkampanjer, telemarketing, PR/pressmeddelanden, annonser på sociala medier och utomhusannonsering. Handel- och detaljhandelsbranschen riktar in sig på annonser i rikspress, sökmotorannonsering och bannerannonsering.

Tendensen är tydlig. Sveriges små- och medelstora företag breddar marknadsmixen. Lite mindre av traditionella metoder och lite mer av digitala diton. Content marketing, sökmotorannonsering och annonsering på Facebook är de metoder som ökar mest under kommande 12-månadersperiod.

– Valet av marknadsföringsmetod är av naturliga skäl branschspecifikt, målgruppsanpassat och traditionsstyrt. Denna undersökning visar dock att Sveriges små- och medelstora företag i allt högre utsträckning börjar bryta traditionella mönster och aktivt välja mer digitalt i marknadsmixen. På så sätt kan man öka sin närvaro såväl i frekvens som räckvidd. Att gå från kampanjer till en mer realtidsbetonad marknadsföring och PR gynnar företag av den här storleken som ofta har en begränsad marknadsbudget att förhålla sig till, säger Mattias Wedar chef för User & Customer Experience på Eniro.

Bilaga: Se bilaga för detaljerad statistik

Om undersökningen

Eniro har låtit Userneeds AB genomföra en webbaserad enkätundersökning 19 april - 2 maj 2016. I undersökningen har ledare och högre chefer i 700 privata företag i Sverige med 1-249 anställda medverkat.

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Wedar, chef User & Customer Experience, 070-555 22 16, mattias.wedar@eniro.com
Bernd Schmitz, kommunikationschef, 070-931 40 50, bernd.schmitz@eniro.com

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje månad har Eniro Sveriges digitala tjänster (på webben och i mobilen) i genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 900 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, twitter.com/eniropress, facebook.com/eniro.

Taggar: