Pierre Mårtensson ny VD för Eniro Norge

Pierre Mårtensson har utsetts till ny VD för Eniro Norge och kommer att ingå i koncernledningen för Eniro AB. Han tillträder positionen omgående och ersätter därmed Mattias Wedar som varit tillförordnad VD i Norge. Mattias Wedar går tillbaka till sin ursprungliga position som VD för Eniro Sverige och Finland. Närmast kommer Pierre Mårtensson från Oriflame, där han varit VD för Oriflame Kina.

Pierre Mårtensson är själv halvnorsk och är numera bosatt i Norge med sin norska familj. Han är civilekonom från Handelshögskolan BI och har en lång och djup erfarenhet ifrån att ha arbetat internationellt i globala företag såsom PA Consulting Group, Telenor och Lux International som avknoppades från Electrolux. De senaste fyra åren har Pierre arbetat inom Oriflamekoncernen, senast som VD för den kinesiska marknaden med ansvar för 17 kontor och tidigare som VD för Lux Singapore och Sydafrika. Innan han rekryterades till Lux arbetade Pierre Mårtensson tre år på Zonavi AS, den interaktiva affärsenheten för TV inom Telenor AS, och två år i management konsultbranschen.

- Jag är glad över att kunna presentera Pierre Mårtensson som vår nya VD för den norska verksamheten säger Johan Lindgren, Koncernchef och VD Eniro AB. Pierre Mårtensson har en gedigen bakgrund i att driva företag utifrån ett starkt säljfokus och har historiskt visat en god förmåga att effektivisera, strukturera och skapa resultat i personalintensiva företag. Jag är övertygad om att Pierres långa erfarenhet från försäljning kommer att tillföra mycket i den norska verksamheten och bidra till att stärka Eniros position inom lokalt sök, avslutar Johan Lindgren.

- Det är med glädje jag tar mig an uppdraget att fortsätta utveckla och stärka Eniro Norge. Jag tror att min tidigare erfarenhet i snabbrörliga konsumentbranscher med ett stort fokus på försäljning ska bidra till att ta företaget till nästa steg på den lokala sökmarknaden säger Pierre Mårtensson. Jag ser stora möjligheter för Eniro Norge att öka säljeffektiviteten och därmed stärka ställningen på den norska marknaden avslutar Pierre Mårtensson.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Lindgren, Koncernchef och VD, Tel: +46 8 553 310 01
Pierre Mårtensson, Tel: +47 97 11 28 88
Cecilia Lannebo, Chef Investerar Relationer, Tel: +46 722 208 277, email: cecilia.lannebo@eniro.com

Informationen är sådan som Eniro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande klockan 08:00 den 16 augusti 2013.

Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, i din närhet eller dit du ska. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden och Polen. Bolaget har cirka 3 200 anställda samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2012 uppgick intäkterna till 3 999 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 976 MSEK. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com

Eniro - Upptäck närheten. Sök lokalt.