Sökdata från Eniro träffsäkrar Facebookannonser

Nu kan Eniros kunder annonsera på Facebook med koppling till sökdata från eniro.se. Det möjliggör träffsäker kommunikation med kunder baserat på vad de visar intresse för, samtidigt som användare får relevanta annonser i sitt nyhetsflöde på Facebook.

3,2 miljoner svenskar använder Facebook varje dag och av dessa besöker 650 000 eniro.se. Informationen från besöken på eniro, geografisk placering och produkt/tjänste-sökningar med mera, matchas med Facebook som då kan visa relevanta annonser i användarens nyhetsflöde när han eller hon loggar in via dator eller mobil.

– Den här omedelbara kopplingen till en persons sökpreferens finns inte vid traditionell annonsering på Facebook. Annonsörer skjuter mygg med hagelbössa och användare tvingas bläddra igenom en ökande mängd ointressanta annonser. Eniro är mig veterligen först i Sverige med att testa detta, vilket är spännande. Facebook, sveriges största digitala mediekanal, blir allt viktigare och med denna produkt tillför vi en marknadsföringslösning till små och medelstora företag som hittills bara har varit tillgänglig för större företag med stora marknadsavdelningar, säger Mattias Wedar chef User & Customer Experience på Eniro.

Lösningen har tagits fram i samarbete med göteborgbaserade Adfenix, vinnare av Eniro Tech Challenge 2015.

– Det är första gången vi testar lösningen i skarpt läge och piloten har visat fantastiska resultat. Denna produkt är effektivare och konverterar bättre än ordinär Facebook-annonsering genom att den skapar målgrupper för Facebook-annonsering baserat på Eniros unika lokala svenska sökdata, säger André Hegge medgrundare och produktguru på Adfenix.

Fram till mitten av februari körs detta som en pilot med ett begränsat antal kategorier: resor, bostäder, mat och dryck, mode och skönhet, elektronik, bank och finans samt motor och bilar. Därefter är tanken att samtliga kategorier kopplas på.

För mer information, kontakta:

Mattias Wedar, chef User & Customer Experience, 070-555 22 16, mattias.wedar@eniro.com

André Hegge, Co-founder & Produkt guru Adfenix, 072-159 83 67, andre@adfenix.com

Bernd Schmitz, kommunikationschef, 070-931 40 50, bernd.schmitz@eniro.com

Eniro är ett sökföretag som aggregerar, filtrerar och organiserar lokal information. Vår tillväxt drivs av användarnas ökade mobilitet och multiscreenbeteende, där vi ligger i framkant med moderna tekniska lösningar. I över hundra år har Eniro hjälpt människor hitta lokal information och företag att hitta kunder. Idag är det en multiscreenlösning – våra användare söker information i sin mobil, surfplatta och dator. Mobilannonsering är idag den snabbast växande delen av Eniros affär. Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, oavsett var du är eller vart du ska.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden och Polen. Bolaget har cirka 2 000 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm sedan år 2000. Under 2014 uppgick intäkterna till 3 002 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 631 MSEK. Mer än 88 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro – Upptäck närheten. Sök Lokalt.

Taggar: