Twitter + Eniro = maten är klar

En skrikande hungrig sexåring på väg hem från mataffären gav Cecilia Runeborg idén till Klaramaten, prenumeration på färdiglagade rätter att ha i kylen. Nu når hon sina kunder genom en ny annonslösning för Twitter som fångar upp ett behov eller en önskan och riktar hennes annons direkt till den stressade småbarnsföräldern eller personer på språng.

- Jag har fördubblat antalet sidvisningar och fått fler kunder samtidigt som jag har fått möjligheten att nå ut med en levande version av vår tjänst via en film som blivit populär, berättar Cecilia Runeborg.

Det är en knapp månad sedan Cecilia Runeborg och hennes make skickade iväg sin första kasse färdiglagad mat till en hungrig kund med för lite tid. Nu är de uppe i över hundra prenumererande kunder, och antalet växer hela tiden. Nyligen agerade de testföretag för Eniros nya tjänst som gör det möjligt för små företag med låg marknadsföringsbudget att nå ut till användare på Twitter som faktiskt är på väg hem med en hungrig sexåring, till exempel.

- Vi har skapat en tjänst där våra företagskunder får in sina annonser i Twitterflödet men riktat till vissa användare , inom ett  visst upptagningsområde Nyckeln ligger i att kombinera sökord från Eniro med geostyrning, och på så sätt göra så att annonser ger direkt respons på det som twitteranvändaren läser eller skriver om, berättar Mats Selling, säljchef för display på Eniro Sverige och ansvarig för lanseringen av tjänsten.

Eniro har rådgivare och sökordskategorier – Twitter har kanalen
Twitters svenska agent vill få fler att använda Twitters annonseringsmöjligheter. Utmaningen går i linje med Eniros satsning på att hjälpa det lilla företaget att optimera sin marknadsföring i digitala kanaler. Mindre företag med främst lokala kunder är idag den enda grupp som fortfarande lägger en större del av sin budget på traditionell marknadsföring, exempelvis lokaltidningsannonser, än digital annonsering [1] .

- Små företag har ofta ingen marknadsföringsexpert anställd, men har lika stort behov som alla andra att effektivisera sin marknadsföring med hjälp av digitala kanaler. Här kommer våra 65 rådgivare att hjälpa dem in i den nya världen. Riktad Twitterannonsering gör småföretagarna mer effektiva i sin kommunikation, säger Mats Selling.

Fakta: så fungerar Eniros Twittertjänst
Genom att kombinera sökord från Eniro med geostyrning får kunder ut sina kampanjer på Twitter och på så sätt får företagen in sina annonser i Twitterflödet men riktat till  vissa användare , inom ett  visst upptagningsområde , direkt när de talar om något inom den bransch som annonsören befinner sig i. Annonskostnaden baseras på hur många som de facto är relativ mot publikens storlek.

Nyligen kunde  Dagens Analys  berätta att Twitter är Google-indexerat, vilket innebär att företagens synlighet där även påverkar deras synlighet för relevanta sökord på Google. Det innebär att närvaro på Twitter även bidrar som ett komplement till sökmotoroptimering (SEO), vilket är den digitala tjänst som företag med mest lokala kunder främst använder sig av i dagsläget.

Om Klaramaten.se
KlaraMaten.se är en tjänst som möjliggör prenumeration på färdiglagad mat. Företaget drivs av Cecilia & Gustav Runeborg. En familj som alla andra med ett livspussel som ska läggas, barn som ska skjutsas på aktivitet, göra karriär, träna lite där emellan och så hinna med att njuta av livet. De tröttnade på den ständiga frågan vad vi ska äta och att tillbringa halva kvällen i köket med att laga mat och diska istället för att kunna umgås med familjen. Tanken på en matkasse med färdiglagad mat föddes.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Selling, säljchef display, Eniro Sverige, Tel: 072 203 08 55,  mats.selling@eniro.com

Eniro är ett sökföretag som aggregerar, filtrerar och organiserar lokal information. Vår tillväxt drivs av användarnas ökade mobilitet och multiscreenbeteende, där vi ligger i framkant med moderna tekniska lösningar. I över hundra år har Eniro hjälpt människor hitta lokal information och företag att hitta kunder. Idag är det en multiscreenlösning – våra användare söker information i sin mobil, surfplatta och dator. Mobilannonsering är idag den snabbast växande delen av Eniros affär. Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, oavsett var du är eller vart du ska.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden och Polen. Bolaget har cirka 2 000 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm sedan år 2000. Under 2014 uppgick intäkterna till 3 002 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 631 MSEK. Mer än 88 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com .

Eniro – Upptäck närheten. Sök Lokalt.