Enlight hjälper Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund att utveckla Jägarexamen Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund har valt Enlight som samarbetspartner kring examinationsprovet för Jägarexamen. Enlight bistår med framtagande och underhåll av nya examinationsprov samt möjlighet att testa och kvalitetssäkra Jägarexamen online. Det finns 295 000 jägare i Sverige. För att bli jägare och få rätt att äga och använda jaktvapen krävs Jägarexamen. Jägarexamens examinationsverksamhet genomförs av jägarorganisationerna på uppdrag av Naturvårdsverket. Jägarorganisationerna genomför nu tillsammans med Enlight en omfattande utveckling av examinationsprovet för att säkra att det speglar aktuella förhållanden och kunskapskrav. "Eftersom kraven på kvalitet och säkerhet är höga för Jägarexamen har det varit naturligt att ta in professionell expertis inom psykometri och examination." säger Henrik Falk på Svenska Jägareförbundet. Enlight levererar tjänster för en komplett vidareutveckling av proven för Jägarexamen, inklusive analys, testdesign, testutveckling samt utprövning och validering av tester. Dessutom genomförs utbildning i psykometri och testutveckling för Jägarförbundens personal. I lösningen ingår vidare Enlights online-verktyg för utveckling, utprövning, leverans och validering av testerna. "Våra egna faktaexperter arbetar tillsammans med Enlight för att genomföra vidareutvecklingen". Säger Arne Karlsson på Jägarnas Riksförbund. -"Jägarexamen är en av Sveriges mest spridda certifieringar, vi är glada att tillsammans med jägarorganisationerna få bidra till arbetet med denna certifierings utveckling." säger Urban Doverholt, VD på Enlight. För ytterligare information, var god kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight AB, 08 - 597 960 00 Enlight är Europas ledande företag inom test och certifiering online. Över 6 miljoner tester har tagits i över 3000 testcenter via Enlights lösningar, och Enlight har kontor i Sverige, Tyskland, England, Nederländerna och Belgien. Enlight grundades 1993, och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Affärsidén är att inspirera och förenkla din personliga och professionella utveckling, genom att leverera onlinelösningar för kvalitetssäkrat lärande. Enlight levererar i dag rikstäckande certifieringslösningar i Tyskland, Storbritannien, Irland, Holland, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Nya Zeeland, Schweiz, Liechtenstein, Österrike och Kanada. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00030/wkr0002.pdf