Förvärv av x.hlp Technologies ökar försäljning och förbättrar rörelsemarginaler

Förvärv av x.hlp Technologies ökar försäljning och förbättrar rörelsemarginaler - Förvärvet av x.hlp Technologies har ökat intäkterna pro-forma med 57% till 36,8 MSEK under halvåret jämfört med verksamheten före förvärvet. - Integrationen av förvärvet går planenligt, med kostnads-reduktioner på över 7 MSEK per år och förvärvs- och omstruktureringskostnader understigande de budgeterade och tidigare kommunicerade 9 MSEK. - Resultatet förbättrades pro-forma (exklusive förvärvskostnader) trots att rationaliseringar i samband med förvärvet temporärt har påverkat försäljningen negativt. Resultat efter skatt -10,8 MSEK (-6,9) innehåller omstruktureringsavsättningar om 7,7 MSEK. Resultat per aktie -0,24 kr/aktie (-0,17). - Viktiga affärer har tagits i alla geografiska marknader för såväl Certifierings-lösningar som för IT Rollout-lösningar. Enlight är nu en ledande aktör inom globala lösningar för säkring av kunskap. - Nytt förvärv planeras av rörelsen i Spreadskill, leverantör till SwedSecs Aktiemäklarkörkort, vilket bidrar till att styrelsen beslutat utnyttja den emissionsgaranti som avtalats i samband med förvärvet av x.hlp. För ytterligare information, vänligen kontakta: Øyvind Lundgreen, VD Enlight AB, oyvind.lundgreen@enlight.net, 08 - 597 960 00 Kontaktinformation Enlight AB, (org.nr. 556525 - 6905) Dalagatan 7, 111 23 Stockholm Växel 08-597 960 00, Fax 08-597 960 01 www.enlight.net E-post: info@enlight.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/31/20040831BIT20200/wkr0001.pdf Hela rapporten