DELÅRSRAPPORT - Enorama Pharma AB

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN 1 JANUARI  30 JUNI 2017

• Enorama Pharma har under perioden fullföljt framställningen av registreringsbatcher för fyra varianter av nikotintuggummin – frukt och mint, båda med 2 respektive 4 mg nikotin.
  • Enorama Pharma har lämnat in en patentansökan till Patent- och registreringsverket (PRV) i Sverige. Ansökan gäller formuleringen av bolagets nikotinprodukt.
  • En teknisk utvärdering har genomförts gällande vilka aktiva substanser mot allergisk rinit som är tillämpliga med Enorama Pharmas tuggummi som bärare. Analysen pekar ut sju stycken aktiva substanser som har goda förutsättningar.
  • Enorama Pharma har ansökt om två varumärkesregistreringar. Det första varumärket är CHEWMED, namnet på vår plattform för medicinska tuggummin som kan användas till era olika läkemedelssubstanser. Det andra är NICOBRIGHT, som avser namnet på vårt nikotintuggummi.
  • Enorama Pharma deltog i slutet av mars på partnerkonferensen Bio-Europe Spring i Barcelona och i slutet av maj på partnerkonferensen EuroPLX i Wien i syfte att knyta kontakt med både potentiella kunder och samarbetspartners kring både vårt nikotintuggummi och vår platt- form för andra aktiva substanser.
  • Lovande dialoger med era potentiella kunder till nikotintuggummit har inletts i Europa, Nordamerika och Asien. Därutöver har dialoger inletts med era potentiella kunder för vår plattformsteknologi.
  • Bolaget har ingått låneavtal om 7 MSEK för att fullfölja utvecklingsarbetet och nå marknaden med vårt nikotintuggummi. Styrelsen avser att inom kort återkomma med en beskrivning av hur den långsiktiga finansieringen skall utformas.
  • Anders Jungbeck blev invald i styrelsen på årsstämman i maj. Anders Jungbeck har bakgrund i läkemedelsindustrin, med ledande befattningar i bolag som Astra Zeneca, GSK, Ratiopharm och Actavis. Han har styrelseuppdrag i Omet AB och Byggnadsbolaget Qbostaden och har tidigare suttit i Enzymaticas styrelse. Anders Jungbeck har lång erfarenhet av globala lanseringar och affärsutveckling.

SAMMANFATTNING AV RAPPORTPERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 357 (-4 760) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -3 449 (-4 807) KSEK
  • Resultat per aktie* uppgick till -0,76 (-1,06) SEK
  • Soliditeten uppgick per den 30 juni till 32,3%

SAMMANFATTNING AV RAPPORTPERIODEN 1 APRIL –30 JUNI 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 820 (-3 472) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -1 865 (-3 505) KSEK
  • Resultat per aktie* uppgick till -0,41 (-0,77) SEK

* Resultat per aktie. Periodens resultat dividerat med 4 534 955 aktier. Resultat per aktie per 2016-12-31 var -1,73 SEK. Antalet aktier per 2017-06-30 uppgick till 4 534 955 (4 534 955 samma period föregående). Det genomsnittliga antalet aktier under perioden uppgick till 4 534 955 (4 534 955).

Enorama Pharma är ett svenskt läkemedelsföretag som fokuserar på konsumentvänliga medicinska tuggummin som erbjuds som Private Label, det vill säga att återförsäljare marknadsför och säljer produkten under sitt eget varumärke. Bolaget använder en unik produktionsmetodik som kallas Compressed Gum. Allt utvecklings- och produktionsarbete är outsourcat, vilket ger en kostnadseffektiv affärsmodell. Bolagets första produkt – ett nikotintuggummi för rökavvänjning – förväntas lanseras i 2018. Enorama Pharma är noterat på Nasdaq First North sedan 10 juni 2016. Partner Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Enorama Pharma AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2017 kl. 08.45 CET.