Nyemissionen övertecknad

Enrad AB avslutade onsdag den 21 juni sin nyemission. Nyemissionen om 11,2 MSEK tecknades till 12,5 MSEK, vilket motsvarar en teckningsgrad om drygt 110 %. Enrad tillförs därmed 10,3 MSEK efter emissionskostnader som uppgår till cirka 0,9 MSEK. Emissionen tecknades av fler än 300 investerare.

Genom den lyckade emissionen har bolaget säkerställt resurser för ytterligare satsningar på marknadsföring och försäljning av sina miljövänliga kyl- och värmesystem som ger livsmedelsbutiker och fastighetsägare väsentliga energibesparingar genom den egenutvecklade varvtalsstyrningen av kompressorerna i anläggningarna.

”Det känns väldigt bra att emissionen fulltecknats”, säger en glad Andreas Bäckäng, VD för Enrad AB. ”Emissionsperioden har varit en tuff period med ett flertal möten med investerare, samtidigt som det dagliga arbetet med försäljning av våra system pågår. Det är högkonjunktur i byggbranschen och många har upptäckt de krav på att F-gaser ska fasas ut, vilket gör att allt fler visar intresse för vårt produktutbud. Med ytterligare säljkapacitet i bolaget kommer vi att bättre kunna svara upp mot efterfrågan.”

Fördelning av aktier kommer att ske i linje med de kriterier som angavs i emissionsmemorandumet. Avräkningsnotor till de som erhållit tilldelning skickas ut under kommande vecka. Första handelsdagen är den 24 juli 2017.

Genom emissionen ökar antalet aktier med 2 000 000 stycken till 5 213 600 aktier och aktiekapitalet ökar med 1 000 000 kronor till 2 606 800 kronor. Kvotvärdet är 0,50 kronor per aktie.

Andreas Bäckäng
VD, Enrad AB

Denna information är sådan information som Enrad är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juni, 2017.

Kort om Enrad

Enrads affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja miljövänliga energilösningar samt

installation. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter.