Enterspace öppnar snart Sveriges största VR-center i Stockholm

Report this content

Det svenska VR-företaget Enterspace, en del av Starbreeze-koncernen, bekräftar idag att de öppnar ett nytt VR-center på Sveavägen i Stockholm i höst. VR-centret kommer att bestå av 900 kvadratmeter VR-upplevelser och en cafébar.

Enterspace utlovar upplevelser av hög kvalitet och en inspirerande mötesplats där man kan umgås innan eller efter VR-upplevelsen – en plats för alla som har ett nyfiket sinne och vill testa en helt ny typ av underhållning med VR-teknik som inte finns tillgänglig för hemmabruk.

På Enterspace Stockholm kommer företaget att erbjuda VR i så kallade ”poddar” där man kan röra sig fritt. Dessa upplevelser görs med lätta, trådlösa ryggsäckar som i kombination med rörelsesensorer och trackingteknologi ger en unik, interaktiv gruppupplevelse. Enterspace kommer också att erbjuda VR-upplevelser  i bio-sittning som ett komplement till poddarna.

I och med att Enterspace nyligen har förvärvats av Starbreeze arbetar man med att successivt utveckla alla upplevelser med Starbreeze StarVR® headset, ett arbete som kommer att fortsätta under hösten.

”Vi erbjuder den bästa VR-tekniken som finns tillgänglig på marknaden idag. Men tekniken är vårt medel och det är upplevelsen som är vårt mål. Varje VR-upplevelse vi skapar ska lämna ett intryck hos gästen – vare sig det handlar om tanke, en upptäckt eller en känsla. Vi skapar upplevelsecenter, säger Staffan Klashed, CEO på Enterspace.”

VR-centret i Stockholm kommer att öppna med Enterspaces debutupplevelse Ringwalker, ett futuristiskt rymdäventyr där besökarna kommer att kunna se och interagera med andra användare i podden och den virtuella världen. Enterspace utvecklar sina signaturupplevelser internt och kommer med tiden även att erbjuda VR-titlar från moderbolaget Starbreeze.

”Vi har hela tiden haft som mål att skapa ett koncept som inte endast tilltalar en åldersgrupp eller endast personer som är intresserade av tekniken. Vi hoppas att vårt VR-center och de upplevelser vi kommer att erbjuda kommer att locka människor i alla åldrar som har ett nyfiket sinne – familjer, kompisgäng eller andra konstellationer av personer som vill prova på något nytt och ta en drink eller en bit mat innan eller efter upplevelsen. Enterspace är en social upplevelse, både i det virtuella och det icke-virtuella”, berättar Staffan.

Cecilia Ohrner
Marketing & Communications Manager
press@enterspacevr.com

Om Enterspace
Vi skapar tankeväckande VR-upplevelser med hög kvalitet som kan delas av nyfikna personer på våra VR-center. På Enterspace får besökaren de bästa av världar inom storytelling, VR och som mötesplats.

Företaget startades i början av 2016 och har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi är ett växande team utvecklare, konceptartister, ingenjörer och marknadsförare med decennier av erfarenhet inom spelutveckling, planetarieteknik och underhållning. Enterspace etablerar VR-center världen över på centrala platser och i anknytning till andra attraktioner. I juni 2017 förvärvades företaget av Starbreeze. För mer information, besök enterspacevr.com.

Om RingwalkerTM
Ringwalker är ett futuristiskt rymdäventyr där en tankeväckande story kryddas med imponerande vyer, spännande överraskningar och inspirerande vetenskap. Det är den första upplevelsen som utspelar sig i Enterspace egna universum, en plats som skapats genom att vetenskaplig visualisering kombineras med konstnärliga effekter för att ge en bild av hur framtiden skulle kunna se ut.

Ringwalker är en interaktiv VR-upplevelse för flera spelare. Besökarna kommer att kunna se och interagera med andra användare, samt känna, se och agera med faktiska objekt under upplevelsen. För mer information, besök enterspacevr.com/#ringwalker.

Taggar:

Citat

Vi har hela tiden haft som mål att skapa ett koncept som inte endast tilltalar en åldersgrupp eller endast personer som är intresserade av tekniken. Vi hoppas att vårt VR-center och de upplevelser vi kommer att erbjuda kommer att locka människor i alla åldrar som har ett nyfiket sinne – familjer, kompisgäng eller andra konstellationer av personer som vill prova på något nytt och ta en drink eller en bit mat innan eller efter upplevelsen. Enterspace är en social upplevelse, både i det virtuella och det icke-virtuella.
Staffan Klashed, CEO Enterspace