De gör upp om titeln som Sveriges främsta entreprenör

Onsdagen den 1 februari utses Sveriges främsta entreprenör när EY Entrepreneur Of The Year 2016 avgörs i Stockholms stadshus. I huvudkategorin tävlar sex framgångsrika entreprenörer om den åtråvärda titeln och chansen att få representera Sverige i den internationella finalen som går av stapeln i Monte Carlo i juni. Under galan utses också Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.

Nästa onsdag gör sex entreprenörer upp om titeln som Sveriges främsta entreprenör när EY Entrepreneur Of The Year avgörs för den 21:a gången i Stockholms stadshus. Entreprenörerna har nått den nationella finalen via segrar i de sex regionfinaler som hölls i höstas. Årets final leds av entreprenörerna Isabella Löwengrip Spångberg och Ola Lauritzson och galan sänds dessutom live på http://live.eoy.se/ när programmet från scen startar ca kl 19.00.

– Precis som tidigare år har vi ett starkt finalfält. Det har varit otroligt spännande att följa de regionala tävlingarna då det fullkomligt vimlat av kandidater med inspirerande entreprenörsresor. I årets final finns det en bra spridning av branscher och juryn har en tuff uppgift framför sig med att utse en vinnare bland alla dessa fantastiska entreprenörer, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige.

Under kvällen kommer regionala kategoriprisvinnare att göra upp om titlarna ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott”. Tävlingens huvudsponsor SEB ut priset ”Bästa internationella tillväxt”. För att uppmärksamma särskilda insatser inom entreprenörskap kommer dessutom hedersutmärkelsen ”Family Business Award of Excellence” att delas ut för andra året i rad.

Finalisterna i samtliga kategorier granskas utifrån sex kriterier: entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vinnarna utses av en extern oberoende jury som leds av Katarina Martinson, huvudinvesterare och styrelseledamot i investeringsbolaget Fidelio Capital. I den nationella juryn sitter också Peter Bronsman, vd och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012, Marie Eriksson, investerare och styrelseledamot Stena AB, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Fabian Bengtsson, styrelseledamot Netonnet Group AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2015, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Swedish Venture Capital and Private Equity association, Jan Dinkelspiel, företagsledare, entreprenör och finansman, Günther Mårder, vd Företagarna samt Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden och vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2010.

I juni avgörs den internationella finalen i Monte Carlo, där huvudprisvinnare från cirka 60 länder deltar. Förra året representerades Sverige av Fabian Bengtsson från Netonnet Group AB.

Finalister i EY Entrepreneur Of The Year 2016

EY Entrepreneur Of The Year

• Johan Löf, RaySearch Laboratories AB, Stockholm
  • Thomas Karlsson och Torbjörn Bäck, Gekås AB, Ullared
  • Lars Stenlund, Vitec Software Group AB, Umeå
  • Jacob Nilsson, Axjo Plastic AB, Gislaved
  • Jacob Youssef, Candy People AB, Malmö
  • Fredric Jansson, Butikskonsult i Kumla AB, Kumla

Årets kvinnliga stjärnskott

• Annica Forsgren, Skincity Sweden AB, Täby
  • Ninni Jonsson, Twosouls AB, Alingsås
  • Hanna Bruce, Växbo Lin AB, Regnsjö
  • Olga Kovalchuk, K2 Comfort AB, Habo
  • Therese Lundh & Jessica Harkell, Zelected by Houze AB, Furulund
  • Pernilla Henriksson Nykvist, Platea AB, Hagfors

Årets manliga stjärnskott

• Fredrik Wester, Paradox Interactive AB, Stockholm
  • Assan Njie, NJIE AB, Göteborg
  • Samuel Holmström och Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB, Öjebyn
  • Carl-Gustaf Svensson, Kronfönster AB, Växjö
  • Mats Johansson, Tommy Zryd och Andreas Granberg, MTA Bygg och Anläggning AB, Halmstad
  • Daniel Ryström, Sprinklerbolaget AB, Västerås

Bästa internationella tillväxt

• Michael Lantz och Fredrik Andersson, Accedo Broadband AB, Stockholm
  • Anton Westbergh, Coffee Stain Studios AB, Skövde
  • Jonas Jalar, Andreas Jalar och Erik Lundström, Arctic Falls AB, Älvsbyn
  • Paul Haglund, Konga Mekaniska Verkstad AB, Tingsryd
  • Helena Peters, NordiCare Ortopedi & Rehab AB, Viken
  • Hannes Vallak, Ferrox AB, Grythyttan

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.