De kan utses till Stockholms främsta entreprenör

Tisdagen den 10 november gör nio finalister upp om titeln Stockholmsregionens främsta entreprenör i entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year. Vinnaren får representera regionen i den nationella finalen i januari där Sveriges främsta entreprenör ska utses.

Över 400 entreprenörer från Stockholmsregionen nominerades till årets upplaga av EY Entrepreneur Of The Year. Efter en omfattande urvalsprocess har nio finalister utsetts:

• Axel Kling, Snow Software, Stockholm (www.snowsoftware.com)
  • Filip Tysander, Daniel Wellington, Stockholm (www.danielwellington.com)
  • Pär Svärdson, Apotea, Stockholm (www.apotea.se)
  • Monica Lindstedt, Hemfrid, Stockholm (www.hemfrid.se)
  • Cassandra Rhodin, Mini Rodini, Stockholm (www.minirodini.com)
  • Peter Rejler, Rejlers, Stockholm (www.rejlers.se)
  • Linda Sätterström, Elodie Details, Stockholm (www.elodiedetails.com)
  • Christina Wahlström, Barnmorskegruppen Mama Mia, Stockholm (www.mamamia.se)
  • Michael Weiguan Zhan, Pong, Stockholm (www.pongasian.se)

– Det är ett intressant finalfält i år och juryn har ett tufft arbete framför sig med att utse en vinnare. Vi har ett bra entreprenörsklimat i regionen och det manifesteras inte minst genom bredden av branscher som finalisterna representerar, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.

Syftet med tävlingen är att öka intresset för entreprenörskap, både i Sverige och globalt, samt hylla framgångsrika entreprenörer. Förutom huvudpriset ”EY Entrepreneur Of The Year” utses även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB delar ut specialpriset ”Bästa internationella tillväxt”. Vinnarna utses av en oberoende jury som består av juryordförande Tommy Jacobsson (f.d. ordförande i Djurgården IF Fotboll, grundare Quesada) samt Carin Holmquist (professor inom entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm), Thomas Ek (grundare av OBH Nordica), Melker Andersson (Grupp F12) och Magdalena Forsberg (entreprenör, f.d. skidskytt).

I år är det 20 år sedan tävlingen startade i Sverige. Under november månad varje år utses sex regionala vinnare som sedan möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari. Den nationella vinnaren representerar Sverige i världsfinalen i Monte Carlo till sommaren, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör. Förra året vann Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth från Klarna regiontävlingen i Stockholm och de tog även hem den nationella finalen.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se

Pressinbjudan

Varmt välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Hotel Marina Tower i Nacka. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY.

Datum: Tisdag 10 november
Tid:
17.30–22.00 med efterföljande mingel (vinnarna presenteras ca 22.00)
Plats:
Elite Hotel Marina Tower, Saltsjöqvarns Kaj 25, Nacka
Anmälan:
carlos.esterling@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på
www.eoy.se