De kan utses till Svealands främsta entreprenör

Torsdagen den 12 november 2015 gör entreprenörer från nio företag upp om titeln Svealands främsta entreprenör i entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year. Vinnaren får representera regionen i den nationella finalen i januari där Sveriges främsta entreprenör ska utses.

Den 12 november är det dags för final i region Svealand i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Stadshotell i Karlstad. Efter en omfattande urvalsprocess under hösten har entreprenörer från nio företag utsetts till finalister:

• Anna Rhodin och Jörgen Sundhäll, Bygg Dialog AB, Karlstad (www.byggdialog.se)
  • Fredrik Berghel och Olle Hulteberg, Inission AB, Munkfors (www.inission.se)
  • Rickard Lyko, Lyko Online AB, Vansbro (www.lyko.se)
  • Lina Rickardsson, Pappelina AB, Falun (www.pappelina.com)
  • Peter Johnsson, Peter Johnsson IT-Konsult AB, Enköping (www.pejoit.se/)
  • Jonas Bergman, Tomas Börgesson och Gunnar Råbe, Radscan Aktiebolag,
    Västerås (www.radscan.se)
  • Marit Stjernberg, Stegia Aktiebolag, Västerås, (www.stegia.se)
  • Göran Debäck, Stuvbutiken G Debäck Aktiebolag, Karlstad, (www.stuvbutiken.com)
  • Johan Mattsson, Svenska Krämfabriken AB, Falun, (www.simplus.se)

– Årets finalfält är otroligt starkt och de utgör alla mycket goda exempel på det fantastiska entreprenörskapet i regionen. De visar också vilken bredd det finns bland affärsidéerna i Svealand och att det går att lyckas med sin idé även utanför storstäderna. Jag hoppas och tror att finalisterna nu kommer att fungera som förebilder som kan inspirera andra att våga bli entreprenörer, säger Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Syftet med tävlingen är att öka intresset för entreprenörskap, både i Sverige och globalt, samt hylla framgångsrika entreprenörer. Förutom huvudpriset ”EY Entrepreneur Of The Year” utses även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB delar ut specialpriset ”Bästa internationella tillväxt”. Vinnarna utses av en oberoende jury som består av juryordförande Bo Sandberg (Hjälmarsnäs Förvaltning AB), Anne-Mari Alanen (Lyft & Kran i Karlskoga AB), Christer Dahl (Aktiv Företagsförmedling i Skandinavien KB), Elisabeth Ewerbring (Klara Förvaltning AB), Susan Thörne (Adnova Ledarutveckling AB), Sara Sjöborg Wik (Myrina Invest AB, regionvinnare 2010) och Lars Wingefors (Nordic Games Group AB, regionvinnare och nationell vinnare Bästa internationella tillväxt 2009).

I år är det 20 år sedan tävlingen startade i Sverige. Under november månad varje år utses sex regionala vinnare som sedan möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari. Den nationella vinnaren representerar Sverige i världsfinalen i Monte Carlo till sommaren, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör. Förra året vann Roger Berggren från LEAX Group AB i Köping huvudpriset i regiontävlingen i region Svealand.

Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se

Pressinbjudan

Varmt välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Stadshotell i Karlstad. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY.

Datum: Torsdag 12 november
Tid:
17.30–22.00 med efterföljande mingel (vinnarna presenteras ca 22.00)
Plats: Elite Stadshotell
, Kungsgatan 22, Karlstad