De kan utses till Sveriges främsta entreprenör

Onsdagen den 27 januari utses Sveriges främsta entreprenör när EY Entrepreneur Of The Year avgörs i Stockholms stadshus. Sex entreprenörer tävlar om den prestigefulla titeln i huvudkategorin och chansen att få representera Sverige i den internationella finalen i Monte Carlo i juni. Vid galan prisas dessutom Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Årets internationella tillväxt.

På onsdag avgörs den tjugonde upplagan av entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year, då sex entreprenörer gör upp om Sverigetiteln och en plats i världsfinalen under en galakväll i Blå hallen i Stockholms stadshus. Finalisterna har under hösten kvalificerat sig genom regionala tävlingar, dit över 700 entreprenörer var nominerade.

– Enbart finalisterna i huvudkategorin omsätter tillsammans över 10 miljarder kronor och sysselsätter fler än 4500 personer. Det visar hur viktigt entreprenörskap är för Sverige och för svensk ekonomi. Utöver att hylla dessa fantastiska entreprenörer vill vi med utmärkelsen få upp intresset för entreprenörskap och inspirera fler till att satsa på sin affärsidé, säger Carlos Esterling, partner på EY och ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year.

Under kvällen gör dessutom regionala kategoriprisvinnare upp om titlarna ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott”. Tävlingens huvudsponsor SEB delar ut kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt”. I år delas dessutom hedersutmärkelsen ”Family Business Award of Excellence” ut för att uppmärksamma tävlingens svenska 20-årsjubileum.

– Med Family Business Award of Excellence vill vi lyfta fram och hylla särskilda insatser inom entreprenörskap de senaste 20 åren. Hedersutmärkelsen kommer att tilldelas en entreprenörsfamilj som drivs av en stark entreprenörsanda och vars verksamhet har spelat en betydande roll för det svenska näringslivets utveckling och framväxt, säger Carlos Esterling.

Finalisterna i samtliga kategorier granskas utifrån sex kriterier: entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vinnarna utses av en extern oberoende jury som leds av Peter Bronsman, VD och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012. I juryn sitter också Bo Lundquist (investerare, Anders Walls stiftelser), Katarina Martinson (Fidelio Capital, L E Lundbergföretagen AB), Pär Nuder (Tredje AP-fonden, Stonebridgde Group), Richard Båge (Mediaplanet), Johan Andersson (Mellby Gård), Elisabeth Thand Ringqvist (Riskkapitalföreningen), Jan Dinkelspiel (entreprenör), Günther Mårder (Företagarna) och Victor Jacobsson (Klarna, vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2014).

I juni avgörs den internationella finalen i Monte Carlo, där huvudprisvinnare från cirka 60 länder deltar. Förra året representerades Sverige av Sebastian Siemiatkowski, Victor Jakobsson och Niklas Adalberth från Klarna AB.

Finalister i EY Entrepreneur Of The Year

• Tomas Ekström, Skillinge Fisk-Impex AB, Simrishamn
  • Christian Johansson, Ink Machines Sweden AB, Växjö
  • Tobias Andersson, Turborilla AB, Umeå

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se

Pressinbjudan:
Media är varmt välkomna att närvara vid finalen i EY Entrepreneur Of The Year. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt representanter från EY.

Datum: Onsdag 27 januari
Tid:
18.15–ca 22.45, med efterföljande mingel
Plats:
Stockholms stadshus, Hantverkargatan 1, Stockholm
Anmälan: katarina.roslund@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. Oberoende jurygrupper bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se