Erik Arpi från Pictura är region Svealands främsta entreprenör

Erik Arpi från AB Pictura i Karlstad utnämndes ikväll till den främsta entreprenören i region Svealand i EY:s (tidigare Ernst & Young) entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms Stadshus i januari.

Under tiden som ekonomistudent vid Lunds universitet grundade Erik Arpi tillsammans med två vänner företaget Pictura 1969. Kort därefter lämnade vännerna företaget, men med stora visioner och stark vilja bestämde sig Erik för att fortsätta som ensam ägare. Idag erbjuder Pictura kompletta hälsnings- och säsongskortsortiment till hela världen och har blivit det dominerande kortförlaget i Skandinavien med en konsoliderad omsättning på nästan 650 miljoner kronor.

Utnämningen skedde i samband med en galakväll på Elite Stadshotellet i Västerås. Den oberoende juryn som korade vinnaren bestod av Bo Sandberg (Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB), Anne-Mari Alanen (Lyft & Kran i Karlskoga AB), Christer Dahl (Aktiv Företagsförmedling i Skandinavien KB), Bo Dahlberg (Västerås Stad), Susan Törne Henningsson (Adnova Ledarutveckling AB), Sara Sjöborg Wik (Myrina Invest AB) och Elisabeth Ewerbring (Fastighetsförvaltningen Ewerbring AB). Motiveringen löd:

Han har som en sann entreprenör genom ett innovativt design- och utvecklingsarbete skapat ett stort, lönsamt och marknadsledande företag med verksamhet i tolv länder i en bransch där vi alla är kunder. Han utvecklar nu återigen nya produkter för att möta framtidens kundönskemål.

– Erik har med stark entreprenörsanda och med en aldrig sinande övertygelse tagit sitt företag från universitetet, via småskalig försäljning i bokaffärer, till internationella höjder. Erik är en verklig förebild för andra svenska entreprenörer, säger Bo Sandberg, juryordförande.

Sverigefinal i Stockholms Stadshus
Erik kommer nu att möta sex andra regionvinnare i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms Stadshus den 30 januari. Den svenska vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2014. Entreprenörer från fler än 50 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

– På EY möter vi ett stort antal entreprenörer, både i vår vardag och genom tävlingen. Trots att konjunkturen har fått verkningar i regionen, visar entreprenörerna på verklig innovationskraft och att utmaningar är till för att lösas. Nästan alla entreprenörer vi möter har haft nedgångar i sin verksamhet, men istället för att ge upp kommer de igen än starkare. De gör samma sak fast på ett annat sätt, då de sällan ger upp sin idé, säger Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott blev Malin Ohlson från Enigheten Personligassistans AB i Borlänge och årets manliga stjärnskott blev Mikael Bergström (f.d. Nilsson) från SmartGroup M. Nilsson AB i Västerås. Huvudsponsorn SEB:s pris Bästa internationella tillväxt gick till Håkan Larsson från Laxå Special Vehicles i Laxå.

Kontaktperson: Christina Suvander, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Svealand: 019-16 51 70, christina.suvander@se.ey.com

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year

Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige  och #EOYSverige

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se