Fabian Bengtsson från Netonnet Group kan utses till världens främsta entreprenör

Den 11 juni avgörs vem som blir årets vinnare av den internationella utmärkelsen EY World Entrepreneur Of The YearTM i Monaco. Fabian Bengtsson från Netonnet Group är Sveriges finalist i konkurrens med entreprenörer från 49 länder.

Fabian Bengtsson fick i januari i år motta den svenska utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year 2015 vid en galakväll i stadshuset i Stockholm. Den oberoende nationella juryn lyfte bland annat fram den framgångsrika förvandlingsresa från analogt till digitalt som Fabian Bengtsson startat och fortsätter att driva i en bransch som präglas av hård konkurrens och prispress. Utmärkelsen innebär att Fabian Bengtsson nu representerar Sverige i den internationella finalen EY World Entrepreneur Of The Year, som går av stapeln i Monaco mellan den 7 till 12 juni för sextonde året i rad.

–      Årets svenska vinnare har visat prov på en energi och uthållighet utan dess like och lyckats med konststycket att ta ett anrikt familjeföretag till nästa nivå. Jag är stolt över att Fabian nu får representera det fina entreprenörskap som finns i vårt land. Vi på EY är övertygade om att entreprenörerna är en viktig pusselbit för framtidens Sverige och vår utmärkelse är ett sätt att uppmärksamma förebilder som inspirerar andra att våga satsa på sin idé, säger Carlos Esterling, partner på EY och ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year.

Fabian började sin bana i familjeföretaget SIBA redan som trettonåring. När han 2001 tog över vd-posten blev han tredje generationen Bengtsson att leda detaljhandelsföretaget. År 2005 påbörjade han förvandlingsresan som tagit företaget från att vara en traditionell butikskedja till att bli en modern ”omnikanalkedja” med sömlös integration mellan e-handel och butikshandel. Målsättningen är att fortsätta denna transformation med fokus på digitalisering och integration av alla försäljningskanaler. Under 2015 slogs SIBA ihop med NetOnNet och bildade Netonnet Group AB. I maj 2016 offentliggjorde koncernen en ny satsning på digitalisering och e-handel genom att samla hela koncernen under endast ett varumärke -NetOnNet. Satsningen kommer att utgöras av nya kundvänliga tjänster, nyetableringar av fler NetOnNet Lagershopar och omvandling av SIBA-butiker till NetOnNet Lagershopar.

-       Jag är förstås mycket glad och stolt över utmärkelsen och tycker att det ska bli riktigt spännande att få träffa mina 48 medtävlande samt att få representera Sverige i denna prestigefulla tävling, säger Fabian Bengtsson. Stora visioner, stort kundfokus och modet att tänka och handla annorlunda, har i årtionden präglat min familj och vårt sätt att göra affärer, därför känns det extra roligt att ha fått denna utmärkelse. Jag ser det som ett erkännande för vårt hårda arbete men även en bekräftelse på att vi gör mycket rätt just nu, säger Fabian Bengtsson, ägare Netonnet Group AB.

En internationell oberoende jury under ledning av Rebecca MacDonald från Just Energy Group i Kanada, utser vinnaren på kvällen den 11 juni. Finalisterna bedöms på sex kriterier: entreprenörsanda, finansiella resultat, strategisk riktning, global påverkan, innovation samt personlig integritet och påverkan.

Programmet i Monaco består även av seminarier och paneldiskussioner under årets tema ”Does disruption knock you off course or inspire new paths to growth? och bland talarna återfinns Paul Polman, vd Unilever, Amal Clooney, advokat, Doughty Street Chambers och förra årets vinnare Mohed Altrad, vd Altrad Group. Till Monaco har även fem framstående europeiska entreprenörer, bland dem svenske Robert Lyngman från Sqore, valts ut till programmet Accelerating Entrepreneurs, där de får presentera sina affärsplaner för en expertpanel.

Mer information om utmärkelsen, programmet och årets finalister finns på www.ey.com/weoy

För filmat material, besök även gärna nyhetsrummet https://broadcast.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium och Klarna. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).

Läs mer på: www.eoy.se

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige,
070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.