Gekås ägare årets entreprenörer i Västsverige

Thomas Karlsson och Torbjörn Bäck, ägare till Gekås i Ullared, utnämndes under torsdagskvällen till Västsveriges främsta entreprenörer i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen prisades även Ninni Jonsson från Twosouls, Assan Njie från NJIE och Anton Westbergh från Coffee Stain Studios. De får nu representera regionen i Sverigefinalen i Stockholm i februari.

Thomas Karlsson och Torbjörn Bäck började arbeta på Gekås i unga år – först med att packa upp varor, därefter med inköp. Tjugosex respektive tjugoåtta år gamla köpte de bolaget tillsammans med fyra numera utköpta delägare och de såg tidigt flera möjligheter att utveckla verksamheten. Idag är Gekås Skandinaviens största varuhus och Sveriges främsta besöksmål med närmare fem miljoner besökare årligen. Bolaget omsätter drygt 4,2 miljarder kronor och har 877 anställda.

Thomas och Torbjörn fick ta emot utmärkelsen som Västsveriges främsta entreprenörer inför hundratals företagsprofiler när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Park Avenue i Göteborg under tisdagskvällen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Sara Wallin (ALMI Företagspartner Väst), Sharam Rahi (Fastighets AB Balder), Thomas Hedberg (Cellmark), Eva Moen Adolfsson (Resia Travel Group), Tom Ericsson (Educatius Group, nationell vinnare Bästa internationella tillväxt 2015) och Eva Olsson (Muffins to the people som innefattar Eva’s Paley, Fröken Olssons kafé och Condeco). Juryns motivering löd:

Årets vinnare har genom stor beslutsamhetskraft och med ett ständigt hjärta för närområdet skapat ett fenomen utan motstycke. Genom ständig utveckling och ett kärleksfullt och genuint entreprenörskap har man skapat ett varumärke som är känt över hela Sverige, i kombination med oslagbar ekonomisk tillväxt och resultat. Genom att alltid fokusera på lösningar och att omge sig med rätt medarbetare har man skapat en egen marknadsplats utan dess like. Årets vinnare av EY Entrepreneur of the Year region Västra lever utifrån parollen ”det är bättre att bli 1% bättre på 100 saker än 100% bättre på en sak”.

– Hunddagis, frisör, sportbar, hotell och stugby samt en helt egen TV-serie – Thomas och Torbjörn har lyckats förvandla det lokala varuhuset till en shoppingupplevelse utöver det vanliga och gjort Gekås till Sveriges största utflyktsmål. Deras uppfinningsrikedom tycks oändlig och jag är säker på att de kommer att utveckla företaget i fortsatt hög takt framöver, säger Sharam Rahi, juryledamot.

Fler vinnare prisades under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Ninni Jonsson från skoföretaget Twosouls i Alingsås och ”Årets manliga stjärnskott” blev Assan Njie från hälso- och träningskostföretaget NJIE i Göteborg.  Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Anton Westbergh från spelföretaget Coffee Stain Studios i Skövde.

Vinnarna i region Västra kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus äger rum den 1 februari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– På EY arbetar vi dagligen med entreprenörer och det är alltid lika spännande att på så nära håll få följa och stötta dem i deras entreprenörsresor. Årets regionvinnare utgör alla fantastiska exempel på den innovationskraft och det mod som finns bland våra Västsvenska entreprenörer, säger Stefan Kylebäck, kontorschef Göteborg och ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Västra.

Jenny Hammarberg, projektansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Västra, 0703-547783, jenny.hammarberg@se.ey.com

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se
Bilder på vinnarna: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year - Thomas Karlsson och Torbjörn Bäck, Gekås

Årets kvinnliga stjärnskott – Ninni Jonsson, Twosouls
Årets vinnare har genom personligt risktagande och en egenutvecklad produkt hittat en lucka på marknaden. Hon har brutit en tradition och utan att ge kall på kvalitet och ergonomisk anpassning, skapat en ny. Genom att hitta nya försäljningskanaler och produkter i kombination med envishet och lyhördhet har hon utvecklat sitt bolag. Med devisen att nöjda kunder ger ekonomiska resultat har hon skapat ett bolag med unik positionering och goda framtidsutsikter.

Årets manliga stjärnskott – Assan Njie, NJIE
Årets manliga stjärnskott har genom sant entreprenörskap och en inställning där allt är möjligt skapat en mycket lönsam och snabbväxande verksamhet. Detta har åstadkommits genom en bra känsla för vad marknaden efterfrågar och egenutvecklade produkter i kombination med ett stort personligt risktagande. Trots initiala bakslag kan vi inte annat än imponeras av denna pudding!

Bästa internationella tillväxt – Anton Westbergh, Coffee Stain Studios
SEB:s pris för bästa internationella tillväxt har i år tilldelats en entreprenör och lagledare som genom stor beslutsamhet och exceptionellt driv skapat ett mycket lönsamt bolag med hela 98% av omsättningen utanför Sverige. Genom goda kunskaper i strategisk positionering och rätt distributionskanaler har bolaget nått sin framgång. En aldrig sinande energi och målmedvetenhet har bidragit till att skapa en liten organisation med en stor omsättning. Bolaget ser aldrig sinande möjligheter, och en stor del av världen finns kvar att erövra. Framtiden är ljus!

Med start i Stockholm den 8 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.