Godisvisionär södra Sveriges främsta entreprenör

Jacob Youssef, vd för godisföretaget Candy People AB i Malmö, utnämndes under måndagskvällen till södra Sveriges främsta entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen prisades även Therese Lund & Jessica Harkell från Zelected by Houze AB i Furulund, Mats Johansson, Tommy Zryd och Andreas Granberg från MTA Bygg och Anläggning AB i Halmstad samt Helena Peters från NordiCare Ortopedi & Rehab AB i Viken.

Jacobs entreprenörsresa började i faderns godisbutik på Möllevången i Malmö och vid 18 års ålder tog han över ansvaret för familjens butik i Lund. Idag är Candy People en internationell grossistfirma som levererar godis till samtliga världsdelar förutom Sydamerika. Företagets vision är att förse hela världen med svenskt godis och de ambitiösa expansionsplanerna har lett till en exportandel på 70 procent. Företaget siktar på att inom några år nå en omsättning på 500 miljoner kronor.

Jacob fick ta emot utmärkelsen som södra Sveriges främsta entreprenör inför hundratals företagsprofiler när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Quality Hotel View i Malmö under måndagskvällen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Bodil Rosvall Jönsson (Senior advisor), Per Hidénius (vd Hypergene AB), Peter Areskog (vd Areco Steel AB), Elisabeth Brevenson (vd Beepsend), Mats Hallkvist (Senior advisor), Eva Ohlstenius (Hawkgate), Gull-Britt Jonasson (vd Finja Betong) och Göran Hellström (vd Navet). Juryns motivering löd:

Från butik till grossist. Från Malmö till världen. Från ord till handling skapar denne unge person med sitt inspirerande entreprenörskap målmedvetet och tålmodigt ett företag med stark tillväxt, i Sverige och internationellt, som GÖR GOTT!

– Jacob är sinnebilden av en entreprenör. Över de senaste tio åren har han inte bara byggt upp ett framgångsrikt företag som sätter Sverige på kartan, han har också arbetat aktivt för en bättre miljö. Som enda svenska företag drivs Candy People utifrån konceptet Plushus, vilket innebär att allt energiöverskott från solcellerna på huvudkontorets tak oavkortat går till Malmö stads elnät. Det är ytterligare ett bevis på Jacobs bidrag till samhället, säger Bodil Rosvall Jönsson, juryordförande.

Fler vinnare prisades under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Therese Lund och Jessica Harkell från hemminredningsföretaget Zelected by Houze i Furulund och ”Årets manliga stjärnskott” blev Mats Johansson, Tommy Zryd och Andreas Granberg från byggföretaget MTA Bygg och Anläggning i Halmstad. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Helena Peters från det medicintekniska företaget NordiCare Ortopedi & Rehab i Viken.

Vinnarna från södra Sverige kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus äger rum den 1 februari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

– Årets finalister har verkligen visat upp den innovationskraft och bredd som finns bland entreprenörerna i södra Sverige. Vi på EY arbetar dagligen med entreprenörskap och jag tycker att det är otroligt inspirerande att på nära håll få följa entreprenörernas spännande resor. Att det dessutom är en sådan spännvidd bland vinnarna gör det extra inspirerande, säger Thomas Anvelid, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd.

Thomas Anvelid, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd, 070-555 96 30, thomas.anvelid@se.ey.com

Information och pressrum: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Entrepreneur Of The Year: Jacob Youssef, Candy People AB

Från butik till grossist. Från Malmö till världen. Från ord till handling, skapar denne unge person, med sitt inspirerande entreprenörskap, målmedvetet och tålmodigt ett företag med stark tillväxt, i Sverige och internationellt, som GÖR GOTT!

Årets kvinnliga stjärnskott: Therese Lund & Jessica Harkell, Zelected by Houze AB

En stark vision, orubblig vilja och entusiasm hos entreprenörerna är en stor del till att detta företag växer kontinuerligt. Genom att använda homepartymodellen som säljstrategi och sen växla upp med webhandel, i en mogen bransch, står entreprenörerna för nytänkande och med egendesignade produkter för kreativitet och innovation.

Årets manliga stjärnskott: Mats Johansson, Tommy Zryd och Andreas Granberg, MTA Bygg och Anläggning AB

Årets manliga stjärnskott har med stort mod gett sig på en tuff bransch och under kort tid gjort en expansiv karriär som heter duga. Genom arbetsglädje, enkelhet och långsiktiga relationer bygger företaget vidare och sår nya frön i Sverige.

Bästa internationella tillväxt: Helena Peters, NordiCare Ortopedi & Rehab AB

På en konsoliderad och komplex marknad ser denna entreprenör möjligheter där hennes konkurrenter ser hinder. Hon utgår ifrån sin utbildning i textil design till att med kreativitet, omtanke och långsiktighet utveckla produkter för att uppnå förbättrad hälsoekonomi, med potential för en internationell marknad. Med egen säljrepresentation i de skandinaviska länderna blickar hon nu mot en större exportmarknad där hon kan skapa stora mervärden inom vård och rehabilitering.

Med start i Stockholm den 8 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.