Grundare av Altrad Group världens främsta entreprenör

Mohed Altrad, grundare av Altrad Group i Frankrike, utsågs sent igår kväll till världens främsta entreprenör vid den internationella finalen av EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year i Monte Carlo. De tre grundarna av Klarna, Sebastian Siemiatkowski, Victor Jakobsson och Niklas Adalberth, representerade Sverige.

Under lördagskvällen utsågs Mohed Altrad, grundare av Altrad Group i Frankrike, till världens främsta entreprenör vid världsfinalen av entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year i Monte Carlo, där 65 entreprenörer från 53 länder gjorde upp om den åtråvärda titeln.

Mohed Altrad föddes i en beduinstam i den syriska öknen och växte upp med sin mormor som inte lät honom gå i skola. Han smög ändå iväg till lektionerna och vid sjutton års ålder fick han ett stipendium för att åka till Frankrike och studera datavetenskap. Efter att i femton år ha arbetat på olika företag, köpte han och en partner 1985 en nästan bankrutt byggnadsställningstillverkare, vilket blev grunden för det som idag är Altrad Group. Sedan dess har företaget växt rejält, både genom förvärv och genom organisk tillväxt. Förra året låg företagets omsättning på nästan en miljard dollar och sysselsatte närmare 7000 personer i 110 dotterbolag över hela världen. Altrad Group är idag världsledande inom betongblandare och Europaledande inom byggnadsställningar och skottkärror.

– Jag är så hedrad över att få denna prestigefyllda utmärkelse, särskilt i så stark konkurrens från enastående entreprenörer från hela världen. Jag vill tillägna denna utmärkelse till alla, eftersom målet med livet är att hjälpa mänskligheten. Min berättelse kan visa vem som helst att man kan ändra sitt öde, säger Mohed Altrad.

Vinnaren utsågs av en internationell oberoende jury som bedömde de tävlande på sex kriterier: entreprenörsanda, finansiella resultat, strategisk riktning, global påverkan, innovation samt personlig integritet och påverkan.

– I år var det ett tufft, men till slut enhälligt, beslut. Mohed har byggt en enormt framgångsrik och snabbväxande verksamhet genom att övervinna en väldigt utmanande uppväxt. Han förbjöds att gå i skolan som barn, flyttade till Frankrike för att starta ett nytt liv och är nu en av landets mest framgångsrika entreprenörer. Juryn imponerades av hans förmåga att bygga upp och upprätthålla tillväxt under 30 år genom sin ödmjukhet och sin karaktär, säger Rebecca MacDonald, juryordförande och styrelseordförande i Just Energy Group i Kanada.

Klarna-grundarna representerade Sverige
EY Entrepreneur Of The Year genomförs varje år på regional, nationell och internationell nivå. Tävlingen startade i USA 1986 och utmärkelsen delas ut i Sverige sedan 1995. I höstas anordnades regionala finaler i sex städer i Sverige och vinnarna möttes sedan i en nationell final i Stockholm i januari.

Det blev Sebastian Siemiatkowski, Victor Jakobsson och Niklas Adalberth, grundare av betaltjänstföretaget Klarna, som fick ta emot utmärkelsen som Sveriges främsta entreprenörer av näringsminister Mikael Damberg i Blå hallen i Stockholms stadshus och därmed representerade Sverige i världsfinalen.

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Läs mer om tävlingen och samtliga finalister på: www.ey.com/weoy