Klarnas grundare årets främsta entreprenörer i Stockholmsregionen

Sebastian Siemiatkowski, Viktor Jakobsson och Niklas Adalberth från IT-företaget Klarna utnämndes ikväll till Stockholmsregionens främsta entreprenörer i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. De kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms stadshus i januari.

Sebastian Siemiatkowski, Viktor Jakobsson och Niklas Adalberth var fortfarande studenter på Handelshögskolan i Stockholm när de bestämde sig för att satsa på sin affärsidé, att göra det enklare för människor att handla på nätet. De tre studenterna grundade Klarna 2005 och idag är företaget störst i Norden på e-handelsbetalningar och ett av Europas snabbast växande företag alla kategorier.

Utnämningen skedde i samband med en galakväll på Elite Marina Tower i Nacka under tisdagskvällen. Den oberoende juryn som korade vinnaren bestod av juryordförande Tommy Jacobson (f.d. ordförande i Djurgården IF Fotboll, grundare av Quesada och Varenne Investment), Carin Holmquist (professor inom entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm), Thomas Ek (grundare av OBH Nordica), Melker Andersson (entreprenör och kock, driver Grupp F12) och Magdalena Forsberg (företagare och entreprenör, f.d. skidskytte och fyrfaldig vinnare av Jerringpriset). Motiveringen löd:

Entreprenörerna startade sin verksamhet med en tydlig och klar affärsidé. Trots en svår inledning på entreprenörskapet där omgivningen var tveksam och flera tunga aktörer i näringslivet ifrågasatte möjligheten att lyckas, tvekade man aldrig att fullfölja sin idé. Målmedvetenhet, envishet, hårt arbete och en tydlig vision är avgörande egenskaper för en entreprenör. Med sitt bolag har man visat att man besitter alla dessa egenskaper och vågat utmanat både svenska banker och globala aktörer.

– På mindre än tio år har Klarna gått från att vara ett studentföretag till att ha över 800 anställda världen över och huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.  Sebastian, Viktor och Niklas har inte låtit sig nedslås av motgångar, utan har hela tiden följt sin vision. Nu ligger världen för deras fötter och det ska bli oerhört spännande att följa deras fortsatta resa, säger Tommy Jacobson, juryordförande.

Representerar regionen i Sverigefinalen i januari
Sebastian, Viktor och Niklas kommer nu att möta fem andra regionvinnare från hela landet i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms stadshus den 29 januari. Den svenska vinnaren kommer sedan att representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2015. Entreprenörer från fler än 60 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

– Alla finalister här ikväll förtjänar att hyllas för sina entreprenörsresor, men Sebastian, Viktor och Niklas är verkligen värdiga vinnare. De utgör lysande exempel på riktig entreprenörsanda och är inte bara en inspiration för andra entreprenörer i regionen, utan i hela Europa, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.

Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott blev Cathrine Edblad från Edblad & Co. på Väddö och årets manliga stjärnskott blev bröderna Jens och John Patrik Berlips från ApoEx i Stockholm. Huvudsponsorn SEB:s pris Bästa internationella tillväxt gick även det till Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski, Viktor Jakobsson och Niklas Adalberth.

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm, carlos.esterling@se.ey.com, 070-318 91 97.

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year
Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige  och #EOYSverige

Jurymotiveringar:

EY Entrepreneur Of The Year – Sebastian Siemiatkowski ,Viktor Jakobsson och Niklas Adalberth, Klarna

Årets kvinnliga stjärnskott – Cathrine Edblad, Edblad & Co.
Med modet att gå sin helt egna väg har hon på kort tid lyckats realisera idéer som många ansåg omöjliga att förena. Hon har med stor passion byggt upp ett lönsamt företag som också är tydligt förankrat i närsamhället. Hennes verk visar, på fler än ett sätt, att entreprenörskap är vackert.

Årets manliga stjärnskott – Jens och John Patrik Berlips, ApoEx
Med kompletterande insikter och ett snabbt agerande har man dragit nytta av en stor marknadsförändring och gjort sin affärsidé till en stor framgång. Mod, flexibilitet och en stor portion gott självförtroende har varit avgörande för företagets snabba tillväxt. I sann entreprenörsanda strävar man efter att fortsätta sin tillväxt på ett imponerande sätt.

SEB:s pris för bästa internationella tillväxt – Sebastian Siemiatkowski ,Viktor Jakobsson och Niklas Adalberth, Klarna
På mindre än tio år har grundarna utvecklat en verksamhet som startade i en lägenhet i Stockholm till att idag vara ett företag med global närvaro. Visionen var från början att bli en internationell aktör att räkna med. Med en närvaro i 15 länder och över 1 100 anställda har de lyckats med sin vision.