Kopparbergs vd Peter Bronsman tävlar i entreprenörs-VM

På lördag gäller det. Då har Kopparbergs vd Peter Bronsman chansen att vinna World Entrepreneur of the Year när världens främsta entreprenörer samlas i Monte Carlo för att göra upp om titeln. Men det blir en hård kamp för bryggeriets vd. Bland konkurrenterna finns bland andra entreprenörerna bakom koreanska Fila, sydafrikanska Exxaro och finska Blancco Group.

Den 5-9 juni samlas entreprenörer från fler än 50 länder i Monte Carlo för att byta erfarenheter, knyta nya kontakter och skapa affärsmöjligheter. Men också för att göra upp om titeln World Entrepreneur Of The Year.

Sverige representeras av Peter Bronsman, entreprenören som 1994 köpte ett nedlagt bryggeri i Kopparberg. Peter byggde upp bryggeriet och har sedan dess drivit det med stor entusiasm och genomfört flera stora satsningar. Bland annat introducerades den sötare smaken på päroncider. I dag omsätter Kopparbergs Bryggeri drygt 2 miljarder och deras cider säljs i ett 30-tal länder.

Vägen till VM
Utmärkelsen Entrepreneur Of The Year genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Peter Bronsman vann först i region Svealand. Sedan tog han hem segern i den nationella finalen, där han tävlade mot sex andra framgångsrika entreprenörer, och nu väntar VM i Monte Carlo.

– Det var hedrande att vinna Entrepreneur Of The Year i Sverige. Det ska bli roligt att representera Sverige och Kopparbergs i Monaco och träffa entreprenörer från andra länder, säger Peter Bronsman.

Entreprenörsnätverk och inspiration i fokus
Förutom målet att kora världens främsta entreprenör är syftet med World Entrepreneur Of The Year att skapa nätverk och en mötesplats där framgångsrika företagare kan dela idéer och erfarenheter samt inspirera andra entreprenörer världen över.

– Ernst & Young arrangerar Entrepreneur Of The Year för att hylla och synliggöra entreprenörer som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Men också för att lyfta fram duktiga entreprenörer som förebilder, inte minst för morgondagens företagare, Peter Bronsman är ett gott exempel på detta och jag vill önska honom varmt lycka till i världsfinalen, säger Jan Birgerson, vd för Ernst & Young i Sverige.

Namnkunniga entreprenörer bland tidigare vinnare
Flera kända svenska entreprenörer har vunnit Entrepreneur Of The Year och deltagit i världsfinalen. Bland tidigare svenska vinnare finns Laurent Leksell, Elekta, Torsten Jansson, New Wave Group, Martin Gren, Axis Communications, och Björn Örås, Poolia och Bro Hof Slott.

Läs mer om alla finalister som tävlar i världsfinalen på www.ey.com/weoy och följ världsfinalen via twitter: @EOY_Sverige

Kontaktperson
Jenny Bildsten, presschef, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43
Ulrica Scharnke, informationschef Kopparbergs bryggeri AB, ulrica.scharnke@kopparbergs.se, 070-62 129 01