Lars Backsell och Thomas Eldered från Recipharm AB i Jordbro kan bli Sveriges främsta entreprenörer

Den 7 februari samlas 700 personer i Blå Hallen i Stockholms stadshus för att se vem som blir Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Sju finalister tävlar om titeln och region Stockholm representeras av Lars Backsell och Thomas Eldered, Recipharm AB.

Jakten på Sveriges främsta entreprenör pågick under hösten över hela landet. Från Skellefteå i norr till Malmö i söder har nära 600 entreprenörer nominerats – eldsjälar som arbetar hårt för att förverkliga sina drömmar och driva Sveriges utveckling framåt. Sju finalister har i hård konkurrens kvalificerat sig för att göra upp om titeln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i finalen den 7 februari. Om Lars Backsell och Thomas Eldered vinner representerar de Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i vår.

Lars Backsell och Thomas Eldered har byggt upp två läkemedelsföretag – Recip, som på tolv år nådde en omsättning på en miljard, och Recipharm som de driver i dag. Recipharms historia startar på nittiotalet när Lars och Thomas köpte loss en nedläggningshotad läkemedelsfabrik där de tidigare arbetade. I dag är företaget ett av Europas ledande inom kontraktstillverkning av läkemedel och erbjuder utveckling och produktion av farmaceutiska läkemedel åt en global marknad.

Lars Backsell och Thomas Eldered, Recipharm AB, vann titeln Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.
Nu tävlar de om Sverigetiteln.

Årets stjärnskott

Under kvällen avgörs även Sverigevinnarna i kategoripriserna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. Kvinnliga stjärnskott i region Stockholm representeras i år av Eva Karlsson, Hanna Lindblad och Annette Idinge. De driver företaget Houdini Sportswear som skapar funktionskläder för sport och outdoor med en ny dimension av komfort.

Eva Karlsson, Hanna Lindblad och Annette Idinge tävlar för region Stockholm i kategorin Årets kvinnliga stjärnskott.

Lars Olof Elfversson tävlar om Sverigetiteln i kategorin Årets manliga stjärnskott. Han driver företaget Netlight Consulting som är en oberoende, värderingsstyrd it-konsultfirma.

Lars Olof Elfversson har chansen att vinna titeln Årets manliga stjärnskott i Sverige.

SEB delar ut kategoripriset Bästa internationella tillväxt till den Entrepreneur Of The Year-finalist som lyckats bäst utomlands.

För mer information kontakta:

Mia Rutenius, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Stockholm, 08-520 591 64, mia.rutenius@se.ey.com

Jenny Bildsten, pressansvarig Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.bildsten@se.ey.com

Läs mer om tävlingen på: www.eoy.se Bilder finns på: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Om Ernst & Young Entrepreneur Of The Year
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. Vinnaren av Entrepreneur Of The Year utses av en extern jury som bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiella leverantörer: Elite Hotels. Mediepartners: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.