Nässjöföretagare årets entreprenörer i region Östra

Ola Forsell, Olof Salling och Kenneth Karlsson från Kanonaden Entreprenad AB i Nässjö utnämndes ikväll till de främsta entreprenörerna i region Östra i EY:s (tidigare Ernst & Young) entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. De kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms Stadshus i januari.

Kanonaden Entreprenad grundades 2003 av Olof Salling och Kenneth Karlsson. Fem år senare anställdes Ola Forsell som då tog över som vd på företaget. Från att vid starten mest ha fokuserat på fjärrvärmeutbyggnad verkar de i dag inom affärsområdena anläggnings- och markarbeten, betongarbeten, kabelförläggning samt fjärrvärmearbeten. Det har lett till att företaget vuxit rejält och idag har de en omsättning på över 400 miljoner kronor.

Utnämningen skedde i samband med en galakväll på Elite Stora Hotellet i Jönköping. Den oberoende juryn som korade vinnaren bestod av Christina Hahn (VEM Personal i Sverige AB), Frida Boklund (Företagarna Östergötlands och Jönköpings län), Ewa Groppfeldt (IT-Hantverkarna), Christian Berger (Lead Incubator), Anders Norling (AN Holding AB) och Per-Åke Andersson (EAB). Motiveringen löd:

Ola Forsell, Olof Salling och Kenneth Karlsson har med strategisk målmedvetenhet och högt ställda mål på kort tid byggt upp ett framstående företag på en mogen marknad. Genom lyhördhet, flexibilitet och effektivitet har de lyckats utmana jättarna i branschen samt uppnått en stark tillväxt och god lönsamhet.

– Med verklig entreprenörsanda och tydliga visioner har Ola, Olof och Kenneth på bara tio år tagit företaget från att vara en liten spelare till att bli en verklig utmanare i branschen. Deras kärnvärden genomsyrar hela organisationen vilket har möjliggjort framgången. De är verkligen förebilder för andra svenska entreprenörer, säger Christina Hahn, juryordförande.

Sverigefinal i Stockholms Stadshus
Ola, Olof och Kenneth kommer nu att möta sex andra regionvinnare i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms Stadshus den 30 januari. Den svenska vinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2014. Entreprenörer från fler än 50 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

– På EY möter vi ett stort antal entreprenörer, både i vår vardag och genom tävlingen. I regionen ser vi en bred tillväxt av entreprenörer, såväl unga som äldre och i olika branscher. De ser väldigt positivt på framtiden och många har stora tillväxtambitioner, något som har varit tydligt här ikväll, säger Andreas Thelander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra.

Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott blev Cajsa Lundberg från AB Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad och årets manliga stjärnskott blev Zlatan Golalic från Plivit Trade AB i Västervik. Huvudsponsorn SEB:s pris Bästa internationella tillväxt gick till Carl-Axel Surtevall från Casall AB i Norrköping.

Kontaktperson: Andreas Thelander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra: andreas.thelander@se.ey.com, 013-24 48 37

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year

Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige  och #EOYSverige

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se