Nu ska regionala vinnare utses i EY Entrepreneur Of The Year

I november ska de främsta entreprenörerna runt om i landet utses. Den tjugoandra upplagan av EY Entrepreneur Of The Year i Sverige drar igång med regionfinaler och precis som tidigare år har intresset för tävlingen varit stort. Med start i Stockholm utses sedan regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige.

Entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year syftar till att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Nomineringsprocessen pågick från slutet av maj till och med augusti och var öppen för alla. Revisions- och rådgivningsföretaget EY har fått ta del av mängder av nomineringar från hela landet.

– Det är en imponerande bedrift att gå vidare till regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year, eftersom det är många kriterier och granskningen av de nominerade är ingående. Årets upplaga är den tjugoandra i ordningen och bara det är väldigt kul. Tävlingen har blivit en institution och vi fortsätter se ett växande intresse. Det kryllar verkligen av duktiga och drivna entreprenörer, vilket också avspeglats i årets nomineringar. Juryn kommer få det tufft att utse en vinnare, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige.

Namnstark jury utser Sveriges främsta entreprenör
Sverigevinnaren utses av en extern, oberoende jury bestående av nyckelpersoner inom svenskt näringsliv samt entreprenörer som tidigare vunnit utmärkelsen. Juryn, som granskar finalisterna utifrån utmärkelsens sex kriterier, leds återigen av Katarina Martinson, huvudinvesterare och styrelseledamot i investeringsbolaget Fidelio Capital. Förra årets vinnare Johan Löf, RaySearch Laboratories AB, är ny medlem i den namnstarka juryn.

I den nationella juryn sitter också Peter Bronsman, VD och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012, Marie Eriksson, investerare och styrelseledamot Stena AB, Fabian Bengtsson, styrelseledamot Netonnet Group AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2015, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Swedish Venture Capital and Private Equity association, Jan Dinkelspiel, företagsledare, entreprenör och finansman, Günther Mårder, VD Företagarna, Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden och vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2010 och Johan Löf, grundare RaySearch Laboratories AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2016.

Regionfinaler i Sverige 2017
7 november – Stockholm
9 november – Malmö
13 november – Göteborg
16 november – Sundsvall
21 november – Växjö
23 november – Örebro

Läs mer på www.eoy.se

För mer information, kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef EY Sverige, 073- 355 06 31,stina.gustafsson@se.ey.com

Under november utses regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus den 25 februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Tidigare års huvudprisvinnare
2016 – Johan Löf, RaySearch Laboratories AB, Stockholm
2015 – Fabian Bengtsson, Netonnet Group AB, Göteborg
2014 – Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth, Klarna AB, Stockholm