Nu utses Sveriges främsta entreprenör

Torsdagen den 29 januari utses Sveriges främsta entreprenör när den nationella finalen i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year äger rum. Entreprenörer från hela landet tävlar då om den prestigefulla titeln och chansen att få representera Sverige i den internationella finalen i Monte Carlo till våren. Näringsminister Mikael Damberg delar ut priset i Stockholms stadshus.

Entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year, som anordnas av EY för nittonde året i rad, fortsätter att växa i Sverige. I höstas nominerades närmare 870 entreprenörer från en rad olika branscher i hela landet till tävlingen. Vinnarna från höstens sex regionala finaler ska nu göra upp om titeln i den nationella finalen.

– Intresset för tävlingen är i år rekordstort, vilket inte minst syns på det otroligt starka finalfältet. Det blir ingen lätt uppgift för juryn att utse en vinnare, men oavsett vem de väljer är jag övertygad om att Sverige kommer att ha goda chanser i den internationella finalen. Alla finalister är fantastiska entreprenörer och förhoppningsvis kan de nu inspirera fler till att våga satsa på sin idé, säger Joakim Falck, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige.

Huvudpriset ”EY Entrepreneur Of The Year” delas ut av näringsminister Mikael Damberg under en galakväll i Blå hallen i Stockholms stadshus. Under kvällen delas även priser för ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott” ut. Tävlingens huvudsponsor SEB delar ut priset ”Bästa internationella tillväxt”.

Namnkunnig jury utser vinnarna
Vinnarna utses av en extern oberoende jury som leds av Peter Bronsman, VD och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012. Övriga jurymedlemmar är Bo Lundquist (investerare, Anders Walls stiftelse), Emma Wiklund (entreprenör och grundare av hudvårdsserien Emma S), Hidayet Tercan (entreprenör, grundare av Zemrete och HTS Holding AB), Johan Andersson (Mellby Gård), Katarina Martinson (Fidelio Capital, L E Lundbergföretagen AB), Pär Nuder (f.d. finansminister, Tredje AP-fonden), Erik Arpi (AB Pictura, vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2013), Richard Båge (Mediaplanet) och Elisabeth Thand Ringqvist (Företagarna).

Finalister i EY Entrepreneur Of The Year

EY Entrepreneur Of The Year

• Christian von Koenigsegg, Koenigsegg Automotive AB, Ängelholm
  • Richard och Christoffer Bergfors, Max Hamburgerrestauranger AB, Luleå