Peter Rejler årets främsta entreprenör i Stockholmsregionen

Peter Rejler, vd för teknikkonsultföretaget Rejlers AB, utnämndes under tisdagskvällen till Stockholmsregionens främsta entreprenör i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms stadshus i januari.

Peter Rejler har varit intresserad av affärer och entreprenörskap sedan barnsben. När han gick in som vd i familjeföretaget Rejlers 1999 omsatte bolaget cirka 130 miljoner kronor med negativt resultat. Under Peters ledning har omsättningen vuxit rejält och 2014 omsatte bolaget drygt 1,7 miljarder kronor. Rejlers arbetar med projekt inom bygg och fastighet, energi, industri och infrastruktur. Hela bolaget genomsyras av en entreprenörsanda och de enskilda kontoren har stora möjligheter att påverka hur de ska nå koncernens mål, vilket har varit en nyckel till framgång.

Peter fick ta emot utmärkelsen som Stockholmsregionens främsta entreprenör på regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Marina Tower i Nacka under tisdagskvällen inför hundratals entreprenörer och företagsprofiler från regionen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Tommy Jacobsson (f.d. ordförande i Djurgården IF Fotboll, grundare Quesada) samt Carin Holmquist (professor inom entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm), Thomas Ek (grundare av OBH Nordica), Melker Andersson (Grupp F12) och Magdalena Forsberg (entreprenör, f.d. skidskytt). Juryns motivering löd:

Med sällan skådad energi har årets vinnare långsiktigt arbetat upp sitt företag till en imponerande omsättning och tillväxt. Okonventionella metoder och ett strikt kundfokus har använts som ledningsprinciper, vilket har förändrat hela branschen. Varje motgång har vänts till framgång av denne sanne tävlingsmänniska och idrottare.

– Rejlers har gjort en fantastisk resa sedan Peter klev in som vd. Trots att man i dag är noterade på Nasdaq Stockholm så har man lyckats bibehålla känslan av att vara ett familjeföretag, mycket tack vare Peters unika ledaregenskaper och sätt att både utmana och entusiasmera sina medarbetare. Peter är en inspirerande ledare och en sann entreprenör som vi alla kan lära oss något av, säger Tommy Jacobsson, juryordförande.

Fler vinnare prisades under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Linda Sätterström från Elodie Details AB i Stockholm och ”Årets manliga stjärnskott” blev Filip Tysander från Daniel Wellington AB i Uppsala. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Axel Kling från Snow Software AB i Stockholm.

Huvudprisvinnaren Peter Rejler kommer nu att möta fem andra regionvinnare från hela landet i Sverigefinalen av EY Entrepreneur Of The Year som går av stapeln den 27 januari i Stockholms stadshus. Den svenska vinnaren tävlar sedan mot vinnare från ett sextiotal andra länder i världsfinalen i Monte Carlo sommaren 2016.

– På EY arbetar vi dagligen med entreprenörer och som revisor tycker jag att det är väldigt spännande att på så nära håll få följa och stötta dem i deras entreprenörsresor. Jag är säker på att Peter Rejler, tillsammans med de över 400 entreprenörer som nominerades till tävlingen i Stockholmsregionen, nu kan inspirera fler till att våga satsa på sin affärsidé, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
www.eoy.se

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Peter Rejler, Rejlers

Årets kvinnliga stjärnskott – Linda Sätterström, Elodie Details AB
Hon har med stort mod byggt en verksamhet som sedan starten 2005 stadigt vuxit enbart med egna medel. Hon har idag ett företag som finns i 25 länder. Hennes egen beskrivning av sig själv sammanfattar begreppet entreprenör - ”arbeta så hårt du kan, tro på din egen förmåga att lösa problem och utmaningar och gneta på när det är motvind”.

Årets manliga stjärnskott – Filip Tysandet, Daniel Wellington AB
Han fann en öppning i en redan överetablerad bransch. Med ett snabbfotat, modernt företagande och en stor beslutsamhet har vinnaren på kort tid skapat en framgång som är näst intill obeskrivlig! Som en sann entreprenör fortsätter han nu sitt företagsbyggande med hög ambitionsnivå! Årets manliga stjärnskott har gjort en klockren "knock out".

SEB:s pris Bästa internationella tillväxt – Axel Kling, Snow Software AB
Med en unik affärsidé, hårt arbete och stor uthållighet har vinnaren skapat ett företag som nu har världen som sin arena. Företaget har en dynamisk tillväxt och den gränslösa framgångssagan har bara börjat!