Rekordmånga kvinnliga entreprenörer i årets EY Entrepreneur Of The Year

Nu presenteras den nationella jury som ska utse Sveriges främsta entreprenör i den tjugoförsta upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year. I år utgör kvinnliga entreprenörer 32 procent av kandidaterna, vilket är en ökning från 22 procent föregående år.

Entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year syftar till att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Nomineringsprocessen som pågick mellan maj och augusti är öppen för allmänheten och 126 entreprenörer från hela landet har nu gått vidare till nästa fas, vilken består av djupintervjuer. Finalisterna gör därefter upp om regionala titlar och en plats i den nationella finalen i Stockholms stadshus i februari. Inför årets utmärkelse satte arrangören EY som mål att minst 30 procent av kandidaterna skulle vara kvinnor, ett mål som nu överträffats.

– Jag är mycket glad över att vi uppnått vår ambition och att andelen kvinnliga entreprenörer i år utgör 32 procent av kandidaterna. Andelen kvinnliga entreprenörer i Sverige i stort är alldeles för låg, vilket tyvärr även har avspeglat sig i vår utmärkelse. Min förhoppning är att EY Entrepreneur Of The Year ska inspirera fler, både kvinnor och män, att våga satsa på sina idéer, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige.

De ska utse Sveriges främsta entreprenör
Sverigevinnaren utses av en extern oberoende jury bestående av nyckelpersoner inom svenskt näringsliv och entreprenörer som tidigare vunnit utmärkelsen. Juryn, som granskar finalisterna utifrån utmärkelsens sex kriterier, leds i år av Katarina Martinson, huvudinvesterare och styrelseledamot i investeringsbolaget Fidelio Capital. Hon sitter även i styrelsen för ett flertal bolag, däribland Anicura, Lyko, Husqvarna, L E Lundbergföretagen och Indutrade.

– Jag är hedrad och stolt över förtroendet att leda arbetet med att utse Sveriges främsta entreprenör. Det ska bli spännande och inspirerande att få ta del av finalisternas entreprenörsresor och jag är säker på att det kommer att bli en mycket tuff uppgift för juryn att utse en vinnare bland alla dessa fantastiska entreprenörer, säger Katarina Martinson.

I den nationella juryn sitter också Peter Bronsman, vd och grundare av Kopparbergs Bryggeri och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2012, Marie Eriksson, investerare och styrelseledamot Stena AB, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Fabian Bengtsson, styrelseledamot Netonnet Group AB och vinnare av EY Entrepreneur Of The Year 2015, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Swedish Venture Capital and Private Equity association, Jan Dinkelspiel, företagsledare, entreprenör och finansman, Günther Mårder, vd Företagarna och Ida Backlund, grundare Rapunzel of Sweden och vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2010

För mer information, kontakta:

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 0278, katarina.roslund@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Stockholm den 8 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i februari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Regionfinaler i Sverige 2016
8 november – Stockholm
10 november – Göteborg
15 november – Umeå
17 november – Jönköping
21 november – Malmö
22 november – Karlstad

Tidigare års huvudprisvinnare
2015 – Fabian Bengtsson, Netonnet Group AB, Göteborg
2014 – Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth, Klarna AB, Stockholm
2013 – Erik Arpi, Aktiebolaget Pictura, Karlstad
2012 – Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, Kopparberg
2011 – Anders Lönner, Meda AB, Solna
2010 – Ola Oskarsson, Marin Mätteknik i Västra Frölunda, Göteborg
2009 – Björn Örås, Poolia AB, Stockholm
2008 – Martin Gren, Axis AB, Lund
2007 – Laurent Leksell, Elekta AB, Stockholm
2006 – Thomas Klier, Metals & Powder T Klier AB, Ekshärad
2005 – Gerald Engström, Systemair, Skinnskatteberg
2004 – Thomas Engström, Radi Medical Systems AB, Uppsala
2003 – Torsten Jansson, New Wave Group AB, Kungälv
2002 – Stig Engström, Engcon AB, Strömsund
2001 – Bengt Ågerup, Q-Med AB, Uppsala
2000 – Ulf Eklöf, Stadium Sverige AB, Borås
1999 – Göran Lundin, Prevas AB, Västerås
1998 – Micael Glennfalk, ROXX Communication Group AB, Vimmerby
1997 – Claes-Göran Österlund, Hotell Ekoxen, Linköping
1996 – Kenth Ericson, Softlab AB, Linköping
1995 – Karin Henriksson, Hogia Institutet AB, Stenungsund

Läs mer på www.eoy.se

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.