Roger Berggren från LEAX Group är Svealands främsta entreprenör

Roger Berggren från LEAX Group AB i Köping utnämndes ikväll till Svealands främsta entreprenör i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms stadshus i januari.

När LEAX Group grundades i Köping 1982 hade företaget två anställda. Roger Berggren tog över VD-posten som 29-åring 1997 och under hans ledning har bolaget genomgått en internationell expansion och omsätter idag över en miljard kronor. LEAX Group är underleverantör till företag främst inom tung fordonsindustri, gruv- och anläggningsindustrin samt övrig verkstadsindustri.

Utnämningen skedde i samband med en galakväll på Elite Stadshotellet i Västerås under torsdagskvällen. Den oberoende juryn som korade vinnaren bestod av juryordförande Bo Sandberg (Styrelseordförande Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB), Anne-Mari Alanen (vd Lyft & Kran i Karlskoga AB), Christer Dahl (ägare Aktiv Företagsförmedling i Skandinavien KB), Elisabeth Ewerbring (Klara Förvaltning AB), Susan Thörne (Adnova Ledarutveckling AB), Sara Sjöborg Wik (vd Myrina Invest AB) och Bo Dahllöf (stadsdirektör Västerås Stad). Motiveringen löd:

I en internationellt mycket konkurrensutsatt miljö har han genom ett systematiskt och strukturerat ledarskap på kort tid lyckats skapa ett företag med en exceptionell tillväxt. Han håller hela Sverige rullande.

– Roger är en mycket målmedveten, uthållig och långsiktig företagsledare. Det märks tydligt att hans drivkraft är att hela tiden förbättra och effektivisera sitt företag, något som har resulterat i en fantastisk utveckling både i Sverige och internationellt. Det ska bli väldigt spännande att följa LEAX Group i deras fortsatta expansion, säger juryordförande Bo Sandberg.

Representerar regionen i Sverigefinalen i januari
Roger Berggren kommer nu att möta fem andra regionvinnare från hela landet i Sverigefinalen i EY Entrepreneur Of The Year i Stockholms stadshus den 29 januari. Den svenska vinnaren kommer sedan att representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2015. Entreprenörer från fler än 60 länder samlas då för att nätverka och tävla om titeln World Entrepreneur Of The Year.

– Alla finalister här ikväll förtjänar att hyllas för sina entreprenörsresor, men Roger är verkligen en värdig vinnare. Han utgör ett lysande exempel på riktig entreprenörsanda och han visar att det går att nå internationella framgångar utan att tumma det minsta på sin vision, säger Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. Årets kvinnliga stjärnskott blev Charlotte Sparrman och Anna Eklund från Happydress AB i Enköping och Årets manliga stjärnskott blev Viktor Garmiani från Candles Scandinavia AB i Örebro. Huvudsponsorn SEB:s pris Bästa internationella tillväxt gick till Lars Hammar från Aktiebolaget Hammarprodukter i Bjursås.

Christina Suvander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com

Information och pressrum: http://www.ey.com/SE/sv/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year
Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige  och #EOYSverige

Jurymotiveringar:

EY Entrepreneur Of The Year – Roger Berggren, LEAX Group AB
I en internationellt mycket konkurrensutsatt miljö så har han genom ett systematiskt och strukturerat ledarskap på kort tid lyckats skapa ett företag med en exceptionell tillväxt. Han håller hela Sverige rullande.

Årets kvinnliga stjärnskott – Charlotte Sparrman och Anna Eklund, Happydress AB
Med hjälp av ett eget varumärke och en väl genomtänkt distributionsmodell så har pristagarna genom egen design och ett ledarskap baserat på omtanke och snällhet skapat ett företag med en mycket god tillväxt och lönsamhet i en extremt mogen och konkurrensutsatt bransch.

Årets manliga stjärnskott – Viktor Garmiani, Candles Scandinavia AB
Med ett brinnande intresse för människor och en modig och konsekvent affärsstrategi har han på kort tid blivit marknadsledande i en bransch som lyser upp människors tillvaro.

SEB:s pris för bästa internationella tillväxt – Lars Hammar, Aktiebolaget Hammarprodukter
Han har med en visionär långsiktighet skapat ett företag med världen som marknad där nästan 50% av företagets produkter går till utländska kunder. Genom att vara uppfinningsrik och med en kreativ produktutveckling så lyckas han göra ett redan framgångsrikt företag ännu mer framgångsrikt.