Svenske Erik Arpi kan bli världens främsta entreprenör

Erik Arpi, vd och grundare av Pictura AB, utsågs i januari till Sveriges främsta entreprenör. Nästa lördag har han chansen att vinna EY World Entrepreneur of the Year när entreprenörer från fler än 50 länder samlas i Monte Carlo för att göra upp om titeln som världens främsta entreprenör.

När ”VM i entreprenörskap”, EY World Entrepreneur of the Year, avgörs i Monte Carlo den sjunde juni representeras Sverige av Erik Arpi, vd och grundare av Pictura AB som erbjuder ett sortiment av hälsnings- och säsongskort till hela världen.

Sedan Erik startade företaget 1969, har det expanderat internationellt och är idag det dominerade kortförlaget i Skandinavien med en konsoliderad omsättning på närmare 650 miljoner kronor. För att kunna fortsätta utveckla sitt företag enligt sin egen entreprenöriella vision, tackade Erik nej till ett jättebud från amerikanska Hallmark på 52 miljoner dollar och han har fortfarande ett finger med i spelet i alla delar av produktionen. På senare år har han tagit företaget in i den digitala världen med hjälp av digitala gratulationskort och en ny app.

Från Västerås till Monte Carlo
Utmärkelsen EY Entrepreneur of the Year genomförs varje år på regional, nationell och internationell nivå. Erik vann först i region Svealand under en gala i Västerås i november. Sedan tog han hem segern i den nationella finalen i konkurrens med sex andra entreprenörer i slutet av januari och fick motta utmärkelsen av Prins Daniel i Stockholms stadshus. Nu väntar den internationella finalen i Monte Carlo.

– Det var oväntat men en riktig erkänsla att få ta emot den svenska utmärkelsen av Prins Daniel och EY:s Sverigechef Ragnar Gustavii. I Monte Carlo är det många fantastiska entreprenörer bland finalisterna, och det ska bli spännande att få åka dit och inspireras av de andra deltagarna och av föreläsarna, säger Erik Arpi.

Finalen avgörs under en galakväll på lördagen, men under fem dagar den 4-8 juni bjuds finalisterna och övriga besökare på inspiration och nätverksmöjligheter. Bland annat får de lyssna till en rad internationella talare, som Sir Alex Ferguson, tidigare tränare i Manchester United, nobelpristagaren Muhamma Yunus, grundare av Grameen Bank, och Hamdi Ulukaya från Chobani Inc, förra årets vinnare av EY World Entrepreneur of the Year.

– Entreprenörerna är ryggraden i ekonomin och med EY Entrepreneur of the Year vill vi på EY hylla och lyfta fram dessa förebilder. Erik Arpi är en sann entreprenör och förhoppningsvis kan han inspirera fler, både i Sverige och internationellt att våga satsa på sin idé, säger Joakim Falck, partner och ansvarig för EY Entrepreneur of the Year i Sverige.

Superentreprenörer bland tidigare vinnare
En internationell, oberoende, jury under ledning av Rebecca MacDonald från Just Energy Group Inc. i Kanada kommer att avgöra vem som kan titulera sig ”världens främsta entreprenör”. I juryn ingår kända entreprenörer från hela världen, bland andra Mikael Hed från finska Rovio Entertainment Ltd. som ligger bakom succéspelet Angry Birds.

I och med den internationella finalplatsen sällar sig Erik Arpi till sällskapet av flera kända svenska näringslivsprofiler som tidigare representerat Sverige. Dit tillhör bland andra Laurent Leksell, Elekta, Torsten Jansson, New Wave Group, Martin Gren, Axis Communications, Björn Örås, Poolia och Bro Hof Slott samt Peter Bronsman, Kopparberg.

För foton via Flickr: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Följ utmärkelsen på Twitter: https://twitter.com/EOY_Sverige och #EOYSverige

Läs mer om alla finalister som tävlar i världsfinalen på www.ey.com/weoy

För mer information kontakta:
Erik Arpi, vd och grundare, Pictura AB, erik.arpi@pictura.se; 070-766 8220

Joakim Falck, EY, ansvarig för Entrepreneur of the Year Sverige, joakim.falck@se.ey.com, tfn 070-269 10 32

Katarina Roslund, presskontakt EY, katarina.roslund@se.ey.com, tfn 070-565 0278

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 50 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se