Sydsveriges främsta entreprenör utses den 19 november

Onsdagen den 19 november utses Sydsveriges främsta entreprenör när regionfinalen i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year äger rum i Malmö. Vinnaren får sedan representera regionen i den nationella finalen i Stockholm i januari.

Efter en omfattande urvalsprocess bland det stora antalet nominerade har nu entreprenörer från tjugo företag valts ut för att göra upp om regiontiteln i EY Entrepreneur Of The Year:

– Vi på EY möter dagligen entreprenörer och vi vet hur viktiga de är för regionens konkurrenskraft. Årets kandidater utgör alla fantastiska exempel på gott entreprenörskap och förhoppningsvis kan de nu inspirera fler att våga satsa på sin affärsidé, säger Thomas Anvelid, ansvarig partner för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd.

Utnämningen sker i samband med en galakväll på Slagthuset i Malmö där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns även representanter från den oberoende jury som granskat och utsett kandidaterna. Juryn består av juryordförande Bodil Rosvall Jönsson (Näringslivchef Region Skåne), Rolf Elmér (Regionchef Svenskt Näringsliv), Peter Areskog (VD Areco Steel AB), Elisabeth Brevenson (VD Beepsend), Mats Hallkvist (styrelseproffs), Eva Ohlstenius (VD Connect Skåne), Gull-Britt Jonasson (VD Finja Betong) och Hamdija Jusufagic (VD System Verification Sweden AB).

Det är för nittonde året i rad som EY arrangerar EY Entrepreneur Of The Year i Sverige. Landet har delats in i sex regioner och efter regionala finaler möts regionvinnarna i en nationell final i Stockholms stadshus den 29 januari 2015. Den svenska vinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monte Carlo under våren 2015. Entreprenörer från fler än 60 länder tävlar då om titeln World Entrepreneur Of The Year. Syftet med tävlingen är att öka intresset för entreprenörskap, både i Sverige och globalt, och att hylla framgångsrika entreprenörer.

Dan Florén, projektansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd, dan.floren@se.ey.com, 0705-24 95 92

Pressinbjudan:

Varmt välkomna att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Slagthuset i Malmö. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt representanter från EY.

Datum: 19 november
Tid:
17.30–22.00 med efterföljande mingel
Plats:
Slagthuset, Jörgen Kocksgatan 7A, Malmö

Anmälan: dan.floren@se.ey.com

För mer information om kandidaterna, se bifogad PDF.